Velbesøgt årsmøde 2015

29. januar 2015  |  HK på Bornholm

Med over 100 fremmødte HK medlemmer, var ÅRSMØDE 2015 et at de største i gennem flere år. Mødet blev afholdt i Lufthavnen ”Hos Casper”. Aftenens dirigent var formand for LO Bornholm, Ernst Jensen, og mødet blev efterfølgende flittigt omtalt i medierne.

Årsberetninger

Christian Grønnemark taler ved HK Bornholms årsmøde

Først fremlagde de 3 branchenetværk ved de respektive netværksformænd, deres årsberetning; Rosa Skov fremlagde for HK/Handel, Dorrit Wolder for HK/Privat og Nils Pedersen for HK/Kommunal og HK/Stat v/ Nils Pedersen.

Efter årsberetningerne fortalte formand for HK Hovedstaden Christian Grønnemark om de overordnede arrangementer og planer, man har for 2015 i afdelingen. Blandt andet blev det nævnt, at HK/Privat har kongres i Kolding 1.-3.  november 2015, og at der i dagene 25.-27. oktober 2015 er LO kongres i Aalborg. Her vil der blandt meget andet være 2 særligt vigtige punkter. Dels valg af ny formand da Harald Børsting går af, og dels et punkt, hvor man i HK går foran: spørgsmålet om sammenlægning af LO og FTF. Christian Grønnemark betegnede det som en ønskværdig sammenlægning, der i høj grad vil sikre, at den danske fagbevægelse kan bevare sin styrke.

Christian Grønnemark nævnte også Folkemødet på Bornholm, der i år finder sted 11.-14. juni. Afdelingen har i flere år haft egen stand/telt, men i år laves lægges man sammen med HK forbund. Det giver større synlighed og bedre mulighed for flere politiske debatter i teltet.

I forbindelse med fremlæggelse af netværkenes årsberetninger blev der flere gange efterspurgt gode lokale arrangementer. Christian Grønnemark forsikrede i sit indlæg, at der også i dette år fra den politiske ledelse er afsat penge til lokale arrangementer/foredrag på Bornholm.

Færgeforliget vækker vrede

Færgeforliget – eller Færgeforliset, som Christian Grønnemark omdøbte det, fik også nogle ord med på vejen. Grønnemark forsikrede, at man fra HK Hovedstadens side vil kontakte de ansvarlige politikkere, for at få dem til at se på andre muligheder for at løse problematikken med Poul Anker, færgen som transporterer et stort antal tyske gæster til og fra Bornholm hver år, og som med forliget står til at blive sparet væk. Hans meget direkte appel blev dagen efter gentaget hele formiddagen i nyhedsudsendelserne på P4.

- Det er nedslående og bekymrende, lød det fra Christian Grønnemark, der fortsatte:

- Hvis 300 arbejdsplader forsvinder inden for turisterhvervet og detailhandlen på Bornholm, svarer det til at ca. 3.500 arbejdsplader forsvandt i København! Hvordan ville Christiansborg mon reagere på det?

Hvis man skal arbejde til man bliver 70, skal man også kunne være med i en a-kasse

Formand for HK Kommunal Winnie Axelsen gjorde rede for problematikken om, at Højesteret havde truffet afgørelse om, at seniorer over 65 år, ikke kan være medlem af en A-kasse:

- Det er ganske urimeligt, eftersom man politisk har besluttet, at man skal være arbejdsdygtig til 70 års alderen.

Hun fortalte også om en tidligere kvindelig afdelingsbestyrelsesformand, som i en alder af 70 år fortsat er ansat som lægesekretær og aktiv som tillidsmand.

Lidt mere om HK på Folkemødet 2015

Ulla Jeppesen, Formand for HK it, medie og industri, kunne uddybe at HK-standen ved Folkemødet bliver placeret bag Brugsen i Allinge, og vil have et 8 m højt tårn med logoer. Der vil blive arrangeret flere politiske debatter, ét af dem vil oplagt være omkring den bornholmske beskæftigelsessituation, herunder genoptjeningskrav til at opnå dagpenge. Det skal sammenholdes med de mange sæsonarbejdspladser, som gør det sværere på Borholm af fastholde- og sikre medlemmernes dagpengeret. Der skal naturligvis også være ansatte fra afdelingens lokale kontor til stede i teltet. Der arbejdes endvidere på et indslag fredag formiddag, hvor man tidligere har konstateret, at der er et stort fremmøde af unge fra forskellige skoler. Her vil det være oplagt at lave et arrangement omkring de unges rettigheder, eks. som fritidsjobbere eller i sommerjobs.

Arbejdsmarkedet på Bornholm

Derefter bidrog ordstyrer Ernst Jensen i sin egenskab af Formand for LO Bornholm til mødet med et oplæg om det fremtidige arbejdsmarked på Bornholm. Ernst Jensen er på længere sigt overbevist om, at der er potentiale for vækst, for iværksættere, øget privatisering, nye aktiviteter indenfor Bygge/anlæg, bla. arbejder ”Destinationen” med et projekt om Outdoor turisme. Med sit oplæg om beskæftigelsessituationen på Bornholm berørte han naturligt nok og de særligt bornholmske udfordringer herunder også svære rammebetingelser som færgeforliget.

Valg til netværk og bestyrelse

Netværksmøde ved HK Bornholms årsmøde

Efter beretningerne og oplæg gik de forskellige netværk i grupperum for at foretage valg til netværkene, hvor resultaterne blev som følger:

Handel:
Rosa Skov
Esther Jensen
Manuela Stein
Merete Sasserson var på valg og blev genvalgt.
Lene Kofoed blev nyvalgt.

Privat:
Dorrit Bjerregaard blev genvalgt
Bente Madvig Holm blev genvalgt
Christiane Chactebeck
Erik Rønn
Michael Chodziuk

Offentlig:
Kommunal:
Niels Pedersen
Gitte Kjøller Nielsen
Lissi Elfstrøm
Karen Jacobsen blev nyvalgt

Stat:
Jytte Møller
Marianne Skriver
Sussi Glistrup blev nyvalgt

Bestyrelsesmedlemmer
Som bestyrelsesmedlem til HK Kommunal Hovedstadens bestyrelse blev valgt:
Karen Jacobsen

Som suppleant blev valgt:
Henrik Marckmann Hansen

Som bestyrelsesmedlem til HK Stat blev valgt:
Jytte Møller

Som suppleant blev valgt:
Sussi Glistrup

På det førstkommende fællesmøde for branchenetværkene udpeger de valgte et bestyrelsesmedlem (dog uden stemmeret) til HK Hovedstadens bestyrelse.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK