Staten fyrer - Folketinget belønner

30. januar 2015  |  HK Stat Hovedstaden

Nogle gange kan man godt blive en smule forarget. Vi har i de sidste 15 år oplevet nedskæringer på de statslige arbejdspladser, hvilket i dag gør, at vores kolleger løber spidsrod mellem arbejdsopgaverne, at det psykiske arbejdsmiljø er voldsomt under pres, og at vores kolleger – i værste fald – bliver invalideret af stress og udbrændthed – hvis de ikke er blevet fyret undervejs.

Læs mere i denne kommentar af Ulla Moth-Lund Christensen, formand for HK Stat Hovedstaden.

Folketingsalen. Fotograf Henrik Sørensen

Bliver medarbejderne fyret undervejs, får de højst 6 mdr. løn i opsigelsesperioden – i mange tilfælde er der ikke tale om fritstilling, men at arbejdsgiver forventer, at medarbejderen arbejder i opsigelsesperioden. Hvis det ikke lykkes at finde nyt arbejde, tja – så er det dagpenge, som for øvrigt også tidsmæssigt er sat ned. Skulle man være heldig at finde nyt arbejde, så modregnes den nye løn i ens gamle løn. Heldigvis vil lønnen i det private være højere end i staten, har jeg kunnet konstatere.

Samtidig er efterlønnen blevet udsat, så vi alle skal arbejde, nærmest til vi står med det ene ben i graven, før vi kan få folkepension. Hertil kommer, at vores nuværende finansminister har meldt ud, at medarbejderne i staten tjener for meget, og lønningerne er for høje.

Derfor kan det virkelig godt tænde mig af, at jeg stadigvæk kan læse, at disse regler ikke gælder for ministre og folketingsmedlemmer. Et medlem af Folketinget, der mister mandat ved et valg eller selv vælger at træde ud af Folketinget, får udbetalt et eftervederlag, der svarer til grundlønnen. Eftervederlaget udbetales i en periode, der svarer til halvdelen af den periode, man har siddet i Folketinget, dog maksimalt i 24 måneder.

Det første år udbetales eftervederlaget, uanset om man har fået anden indkomst. Fra det andet år modregnes eftervederlaget anden indkomst.

Folketingsmedlemmer er berettiget til pension, når de har været medlem af Folketinget i mindst et år. Hvis de er blevet medlem før 2007, modtager de pension, fra de er 60 år. Hvis de er blevet medlem senere end 2007, modtager de pension fra de er 62 år. Pensionen udbetales, uanset om man er i arbejde eller ej.

En minister får udbetalt eftervederlag svarende til lønnen i minimum 18 måneder og maksimalt tre år. Perioden afhænger af, hvor længe man har været minister.

Tidligere ministre modtager pension, fra de er 60 eller 62 år – afhængig af hvornår de blev ministre. Pensionens størrelse afgøres af, hvor længe man har været minister. Men da mange ministre samtidig kan hæve folketingspension, kan de hæve en ministerpension på op til 609.000 kr.

Det her er ikke nidkærhed – men jeg har meget svært ved at se ordentligheden i tidligere og nuværende regeringers egne lønstigninger og fratrædelsesordninger, når vores kolleger ikke i samme grad anerkendes for deres arbejde og ikke mindst – fyres på stribe med mere og mere forringede vilkår. Tænk hvis skattepengene blev brugt til løn til medarbejdere og ikke store pensioner m.v. til folketingsmedlemmer, så ville stress på statens arbejdspladser kunne mindskes til fordel for alle.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK