Ingen skal gå på kompromis med deres faglighed

03. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Hver tredje offentlig ansat har ikke mulighed for at udføre sit arbejde fagligt tilfredsstillende. Men folk vil gerne, viser undersøgelse. HK Kommunal mener, der er et stort potentiale i at bringe medarbejdernes faglighed i spil og opfordrer arbejdsgiverne til at gribe bolden.

Du går på arbejde for at gøre en forskel, men må gå på kompromis med de gode løsninger! Den virkelighed genkender hver tredje offentligt ansatte. Det viser en omfattende undersøgelse blandt 2.714 personer fra alle dele af den offentlige sektor, hvor også HK Kommunal har deltaget.

Formanden for HK Kommunal, Bodil Otto, mener, at det er på tide, at arbejdsgiverne ser potentialet og involverer medarbejderne i at udtænke de gode løsninger på arbejdspladserne.

- Undersøgelsen dokumenterer sort på hvidt, at de offentlig ansatte går på arbejde hver dag for at gøre en forskel for borgerne og for virksomhederne. Der er et enormt potentiale ved at bringe medarbejdernes faglighed i spil, og det er vigtigt, at lederne får mulighed for at skabe rammer, så det kan ske, siger Bodil Otto.

Alle vil gøre det godt

Offentlige ansatte har et stort ønske om at gøre deres arbejde godt. Ud af 2.714 adspurgte gælder det faktisk alle på nær syv – svarende til 99,7 procent. To ud af tre fortæller, at de har mulighed for at gøre arbejdet fagligt tilfredsstillende. Men hver tredje siger, at de ikke har mulighed for at gøre et godt stykke arbejde.

- Det er simpelthen spild af gode ressourcer for samfundet, og derudover er det utilfredsstillende for personalet, siger Bodil Otto.

Ansatte rammes af stress

Muligheden for at udføre et fagligt tilfredsstillende arbejde hænger desuden sammen med antallet af stressrelaterede sygedage. Blandt gruppen, der har tid til deres arbejdsopgaver, har syv procent været sygemeldte med arbejdsrelateret stress. I gruppen, der ikke kan udføre deres arbejde fagligt tilfredsstillende, er tallet 19 procent – næsten tre gange så højt.

- Det er jo ikke mærkeligt, at folk i højere grad rammes af stress, hvis de oplever, at de er tvunget til at gå på kompromis med deres faglighed. Så det er simpelthen en win-win situation, der ligger lige for næsen af arbejdsgiverne. Medarbejderne er klar. Så min opfordring til arbejdsgiverne skal være at de griber den udstrakte hånd, så vi sammen får høstet potentialet. Det ville også være helt i tråd med intentionerne i Tillidsreformen, siger Bodil Otto.

Sygdom Stress

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Har du også læst...

Ny stærk profil skal være repræsentant for tandklinikassistenterne

19. januar 2018  | HK Kommunal

Vi skal gøre op med flinkeskolen og tro på det, vi kan. Sådan siger Malene Løvbjerg, der netop er udpeget som ny repræsentant for tandklinikassistenterne i HK Kommunal. Hun tiltræder til sommer.

Efter seneste møde: Overenskomstforhandlinger stadig på standby

18. januar 2018  | HK Kommunal

Møder både den 12. og 17. januar har ikke givet anledning til, at overenskomstforhandlingerne kan gå i gang.

Brætspil udviklet af HK'ere sætter innovation på dagsordnen

18. januar 2018  | HK Kommunal

Et afgangsprojekt på kommunomuddannelsen blev til et brætspil, som, de to unge HK’ere bag det håber, vil sætte innovation på dagsordenen rundt om på arbejdspladserne.

Se alle nyheder

Lukket i dag