Udsatte ledige risikerer at komme bagerst i køen

05. februar 2015  |  HK Kommunal

Regeringen har sammen med V, K og DF aftalt en reform af refusionen på beskæftigelsesområdet. HK Kommunal er tilfreds med, at refusionen bliver mere gennemsigtig, men frygter, at de mest udsatte borgere kan blive tabere og komme bagerst i køen.

En reform af refusionen på beskæftigelsesområdet skal gøre op med kassetænkningen - hvor kommunerne ikke altid har valgt den bedste indsats for den enkelte ledige, men den hvor refusionen er størst. Regeringen har aftalt med V, K og DF, at refusionen fremover skal være den samme for alle ydelser, men falde over tid for at fremme kommunernes incitament til at få borgeren i arbejde.

HK Kommunal er enig i behovet for at gøre op med refusions-cirkusset og er tilfreds med, at systemet bliver forenklet og mere gennemsigtigt. Men HK Kommunals næstformand Mads Samsing tænder advarselslampen, fordi der er risiko for, at kommunerne fremover vil fokusere på indsatsen for de, der kommer hurtigst i job.

- Vores bekymring går på, at kommunerne sætter ressourcerne ind over for de borgere, som man vurderer kommer hurtigst i job og derefter nedprioriterer tiltag for de, der har brug for en længerevarende indsats. Vi kan risikere, at den hurtige aftrapning får kommunerne til at presse borgere ud af de dyreste ydelser, siger Mads Samsing.

Der skal i den kommende tid laves en ny udligningsreform, og HK Kommunal vil arbejde for, at denne reform kommer til at tage højde for kommunernes forskellige vilkår, så byrderne bliver fordelt ligeligt.

Fakta om reformen

• Refusionen på beskæftigelsesområdet omlægges, så alle ydelser giver samme refusionsprocent
  • I dag gælder forskellige refusionsordninger afhængig af om udgiften vedrører kontanthjælp, arbejdsløshedsdagpenge, førtidspension, fleksjobydelse osv.
  • Den nye reform nedtrappes refusionsprocenten over tid fra 80 pct. de første fire uger, til 40 pct. fra uge 5-26, til 30 pct. fra uge 27-52 og ender på 20 pct. fra uge 52.
  • Ydelser, som kommunen enten ikke eller kun i begrænset omfang kan påvirke, holdes dog uden for modellen som efterløn og skånejob.

Social og beskæftigelse

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Relevante nyheder

Bisidder tilsviner jobkonsulenter på nettet

20. juli 2018  | HK Kommunal

Kolding Kommune har politianmeldt en bisidder, der har hængt seks navngivne jobcentermedarbejdere ud på en YouTube-video. I HK Kommunal er næstformand, Mads Samsing, tilfreds med, hvad han betegner som kommunens hurtige og konsekvente ageren.

Få nye løsninger til ydelsesområdet

27. juni 2018  | HK Kommunal

Et ekspertpanel har identificeret fire udfordringer på ydelsesområdet, men heldigvis også udtænkt forslag til løsninger. Det sker i et idekatalog med afsæt i et projekt under HK Kommunal og KL.

Flere kommuner investerer sig til jobsucces

20. juni 2018  | HK Kommunal

Langtidsledige og kontanthjælpsmodtagere får stadig oftere fodfæste på arbejdsmarkedet i takt med, at kommunerne lukker op for nye løsninger på beskæftigelsesområdet.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket i dag