Udsatte ledige risikerer at komme bagerst i køen

05. februar 2015  |  HK Kommunal

Regeringen har sammen med V, K og DF aftalt en reform af refusionen på beskæftigelsesområdet. HK Kommunal er tilfreds med, at refusionen bliver mere gennemsigtig, men frygter, at de mest udsatte borgere kan blive tabere og komme bagerst i køen.

En reform af refusionen på beskæftigelsesområdet skal gøre op med kassetænkningen - hvor kommunerne ikke altid har valgt den bedste indsats for den enkelte ledige, men den hvor refusionen er størst. Regeringen har aftalt med V, K og DF, at refusionen fremover skal være den samme for alle ydelser, men falde over tid for at fremme kommunernes incitament til at få borgeren i arbejde.

HK Kommunal er enig i behovet for at gøre op med refusions-cirkusset og er tilfreds med, at systemet bliver forenklet og mere gennemsigtigt. Men HK Kommunals næstformand Mads Samsing tænder advarselslampen, fordi der er risiko for, at kommunerne fremover vil fokusere på indsatsen for de, der kommer hurtigst i job.

- Vores bekymring går på, at kommunerne sætter ressourcerne ind over for de borgere, som man vurderer kommer hurtigst i job og derefter nedprioriterer tiltag for de, der har brug for en længerevarende indsats. Vi kan risikere, at den hurtige aftrapning får kommunerne til at presse borgere ud af de dyreste ydelser, siger Mads Samsing.

Der skal i den kommende tid laves en ny udligningsreform, og HK Kommunal vil arbejde for, at denne reform kommer til at tage højde for kommunernes forskellige vilkår, så byrderne bliver fordelt ligeligt.

Fakta om reformen

• Refusionen på beskæftigelsesområdet omlægges, så alle ydelser giver samme refusionsprocent
  • I dag gælder forskellige refusionsordninger afhængig af om udgiften vedrører kontanthjælp, arbejdsløshedsdagpenge, førtidspension, fleksjobydelse osv.
  • Den nye reform nedtrappes refusionsprocenten over tid fra 80 pct. de første fire uger, til 40 pct. fra uge 5-26, til 30 pct. fra uge 27-52 og ender på 20 pct. fra uge 52.
  • Ydelser, som kommunen enten ikke eller kun i begrænset omfang kan påvirke, holdes dog uden for modellen som efterløn og skånejob.

Social og beskæftigelse

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Følg hk kommunal på facebook

Find os her

Relevante nyheder

Kommune tjener millioner på jobinvesteringer

16. november 2017  | HK Kommunal

Opgraderinger af beskæftigelsesindsatsen giver ekstra 20 millioner kroner til kommunekassen i Hjørring.

Store forenklinger venter jobindsatsen

15. november 2017  | HK Kommunal

Regelsaneringer i beskæftigelsesindsatsen er tiltrængte og nødvendige, men frigjorte ressourcer bør bruges til at forbedre indsatsen for borgere og virksomheder og ikke til alt muligt andet, mener HK Kommunal.

Sjællandske jobcentre får flest trusler

08. november 2017  | HK Kommunal

Truende borgere får flere sjællandske jobcentre til at øge sikkerheden for eksempel ved at holde møder på politistation.

Se alle nyheder