OK15-forlig med lønstigning og pensionsløft

07. februar 2015  |  HK Stat  |

Bjarne Corydon og Flemming Vinther

Formand for OAO-Stat Flemming Vinther og finansminister Bjarne Corydon efter OK15-forhandlingerne, som varede i 40 timer.

I de næste 3 år vil de statsansattes lønninger stige mindst lige så meget, som priserne forventes at gå i vejret. Minipensionen bliver lidt højere, det psykiske arbejdsmiljø får sig eget rejsehold, og samarbejdet på arbejdspladserne skal forbedres. Den største lønstigning kommer i 2017.

Med en forventet lønstigning på samlet godt 61/2 procent over 3 år som et af de afgørende resultater afsluttede de statsansattes forhandlere armlægningen om OK15 med finansminister Bjarne Corydon (S) den 6. februar.

Aftalen om alle 185.000 statsansattes lønvilkår faldt på plads efter op mod 40 timers forhandlinger med CFU-formand Flemming Vinther i spidsen for de ansatte og finansminister Bjarne Corydon på den anden side af bordet.

- Det har været hårde forhandlinger, men jeg er glad for, at vi nu er nået til enighed om et resultat, som er økonomisk ansvarligt, og hvor vi samtidig har skabt plads til reallønsstigninger, sagde finansministeren.

- Det vigtigste krav, vi har fået igennem, er helt klart reallønssikringen for vores medlemmer. Det er jo ret vigtigt, hvad man kan proppe ned i tegnebogen, når måneden er omme. Det har naturligvis fyldt rigtig meget i de svære forhandlinger, vi har været igennem, sagde Flemming Vinther.

1.800 mere om måneden i 2017

Hvis alle forudsætninger holder – reguleringsordningen skal give 0,93 procent og de lokale lønstigninger skal kaste i alt 2,1 procent af sig over 3 år – vil forliget give en statsansat HK’er med en aktuel månedsløn på 28.000 kroner godt 1.800 kroner mere om måneden om 3 år. Det viser en beregning fra HK Stats sekretariat.

Reguleringsordningen er den mekanisme, der sikrer en nogenlunde parallel lønudvikling mellem de statsansatte og de privatansatte. Med forliget er reguleringen suspenderet i 2015, så der ikke kommer nogen penge fra den i 2016.

Samtidig er ordningen strammet med et såkaldt privatlønsværn. Det betyder, at de statsansatte bliver modregnet 100 procent, hvis lønnen i perioden stiger hurtigere end på det private arbejdsmarked. Dermed har finansministeren sikret sig 'en garanti for, at den statslige lønudvikling ikke kan overstige den private lønudvikling i perioden', fremgår det af Finansministeriets pressemeddelelse om forliget.

En halv procent ekstra på minipensionen

Lønmodtagernes krav om at tilgodese de allerlavest lønnede med lidt ekstra afviste finansministeren. Men de penge, de ansattes centralorganisationer var parate til at bruge på at løfte de lavest lønnede op til et minimum på 19.500 kroner om måneden, bliver i stedet afsat til at forbedre den såkaldte minipension.

Den betyder, at ansatte under 25 år og/eller med færre end 4 års ansættelse i det offentlige får et lavere pensionsbidrag end andre kolleger. Med forliget stiger arbejdsgiverens bidrag til minipensionen med 0,54 procent fra 1. april 2015. Dermed kommer bidraget op på 11,19 procent. Den forbedring vil komme cirka 10.000 statsansatte inden for OAO-området til gode. En stor del af de 10.000 er HK’ere.

En uge ekstra til fædrene

Med forliget enedes de statsansatte forhandlere med finansmisteren om en uges ekstra fædreorlov med fuld løn til statsansatte fædre. Den ekstra uge ændrer ikke på morens ret til forældreorlov med løn.

Forliget sætter også penge af til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø på statens arbejdspladser. Parterne vil blandt andet etablere et fælles rejsehold af konsulenter, der kan rykke ud for at hjælpe arbejdspladserne med at håndtere stress og andre psykiske arbejdsmiljøproblemer. Ledelse og medarbejderrepræsentanter på arbejdspladsen skal være enige om at tilkalde rejseholdet.

Også det lokale samarbejde mellem ledelse, tillidsrepræsentanter og medarbejdere skal have en hjælpende hånd i den kommende overenskomstperiode, fremgår det af forliget.

Læs OAO's pressemeddelelse om forliget

OAO's pressemeddelelse (Word)

Urafstemning: Medlemmer skal sige ja eller nej til forliget

Er det den nye aftale god nok til statens ansatte? Det afgør du og dine kolleger ved en urafstemning om både CFU-forliget og de enkelte organisationsaftaler. CFU-forliget fastsætter de generelle vilkår – lønnen fx – mens organisationsaftalerne omhandler særlige vilkår for de enkelte faggrupper. Forhandlingerne om HK Stats organisationsaftale slutter senere på måneden. Omkring 22.000 medlemmer af HK Stat er berettigede til at stemme om forliget. Alle stemmeberettigede får mail om afstemningen. Mailen vil blandt andet indeholde link direkte til stemmesedlen på HK.DK. Log ind med NemID eller pinkode.

Sådan stiger lønnen

1.4. 2015 1.4. 2016 1.4. 2017 1.12. 2017 I alt OK15
Generel
lønstigning
0,27% 0,80% 1,00% 1,50% 3,57%
Regulerings-
ordning
0,23% 0,00% 0,70% 0,00% 0,93%
Udmøntning i alt
 (generel + reg.ordn.)
0,50% 0,80% 1,70% 1,50% 4,50%

Hertil kommer en skønnet lokal lønudvikling – også kaldet reststigning – på 0,70 procent om året, i alt 2,10 procent. Dermed stiger lønnen i alt 6,60 procent. Stigningerne er inklusive finansiering af andre formål: Barsel til fædre, minipension, forhøjet atp-bidrag, styrket lokalt samarbejde og bedre psykisk arbejdsmiljø.

Kilde: OAO

Tom Gotfred

16 februar 2015 12.44

Hej Hans Thomsen

Det er rigtigt, at CFU-forliget giver forbedringer på minipensionen og en uges ekstra barsel til mænd. Tilsammen koster de forbedringer dog kun 0,02 procent af det samlede resultat, fortæller Rita Bundgaard, HK Stats formand. Hun tilføjer, at der ikke i overenskomstperioden bliver brugt penge af den aftalte ramme på lokalløn. Langt det meste går til generelle lønstigninger.

Din tjenestemandspension bliver reguleret med samme sats som de erhvervsaktives lønninger. Det vil sige med 4,5 procent over tre år plus med, hvad der kommer fra reguleringsordningen. Dermed ser forliget ud til at sikre både din og de erhvervsaktive medlemmers realløn. HK Stat har i årevis oplevet et massivt krav fra medlemmerne om at sikre deres pensionisttilværelse og dermed supplere folkepensionen – og derfor har fagforeningen haft udbygning af pensionsordningen på dagsordenen som fast krav. Denne gang lykkedes det at forbedre minipensionen. Så pensionisternes vilkår ligger klart HK Stat på sinde.

Tom, HK Stat Kommunikation

Hans Thomsen

12 februar 2015 23.58

Det er svært at gennemskue værdien af den aftale, som jeg som pensionist har ret til at deltage i afstemningen om. Umiddelbart ser det ud til, at der igen er anvendt midler til pension, barsel og lokalløn, som jeg ikke får nogen del i. Reelt betyder det, at den reallønsnedgang jeg har haft i den sidste aftaleperiode fortsætter.
Jeg kan kun være glad for, at jeg ikke skal betale til en organisation, der er totalt ligeglade med at sikre pensionister en stigning, der tilnærmelsesvis dækker de løbende stigninger i leveomkostningerne.