Flere unge uden job i Silkeborg

10. februar 2015  |  Østjylland

Ledigheden blandt de 16-29 årige har en stigende tendens, og det er stærkt bekymrende, mener formand for LO Silkeborg-Favrskov Viggo Thinggaard

I Silkeborg Kommune var der i december 2014 i alt 1840 uden arbejde i Silkeborg Kommune, og det er en mindre stigning i forhold til måneden før. På LO-området var der 749 ledige, og det svarer til en ledighedsprocent på 5,6 procent og er en stigning på 32 personer i forhold til november.

- Det er imidlertid ledigheden blandt de unge, der bekymrer mig mest, siger formand for LO Silkeborg Favrskov, Viggo Thinggaard.

- Her er ledigheden steget med 2,4 procent, og det svarer i personer til 10 flere ledige. Det lyder jo ikke af mange, men det skal sammenholdes med, at vi havde forventet en udvikling i den modsatte retning med færre og ikke flere unge arbejdsløse. Vi har i dag i vores kommune mere end 400 unge arbejdsløse mellem 16 og 29 år, og det er bekymrende, mener LO-formanden.

Han vil snarest tage emnet op i EBU-udvalget, hvor kommunen, arbejdsmarkedets parter og repræsentanter fra uddannelsesinstitutionerne taler erhverv, beskæftigelse og uddannelse, og hvor borgmester Steen Vindum sidder for bordenden.

Noget skal gøres

- Det er alt for mange unge, der er uden tilknytning til arbejdsmarkedet, og som ikke er i gang med at uddanne sig. Tallene viser desværre, at udviklingen går i den forkerte retning, og det må få alle alarmklokker til at ringe. Vi må alle være parate til særlige initiativer, blandt andet skabelse af særlige job til denne målgruppe, mentorordninger osv. Samtidig må arbejdsgiverne leve op til deres sociale ansvar. Vi ser for mange eksempler på, at unge kommer ud i løntilskudsjob uden reel chance for fastansættelse. I disse tilfælde er der tale om billig arbejdskraft og ikke et helhjertet forsøg på at bidrage til løsning af et samfundsproblem, siger Viggo Thinggaard.

Han mener, at de manglende praktikpladser har en del af skylden. De kan betyde, at unge stoppes i deres erhvervsuddannelse og måske aldrig kommer i gang. Også de unge, der dropper ud af en ungdomsuddannelse, fordi de har valgt forkert, kan bidrage til at få tallet så relativt højt op.

- Derfor må der også på dette område sættes ind, så flere unge får et bedre grundlag at vælge på og dermed ikke dropper ud undervejs, siger Viggo Thinggaard.

Han glæder sig over, at det i den anden kommune, det lokale LO dækker, går den rigtige vej. I Favrskov Kommune er ledigheden blandt de unge faldet med 7,5 procent.

Ledighedstallene er offentliggjort af LO Danmark og er hentet fra Danmarks Statistik.

Når det gælder manglende praktikpladser, er der i følge teknisk skole aktuelt 455, der står som praktikpladssøgende. På handelsskolen er der registeret 52 søgende, men dertil kommer de elever, der afslutter grundforløbet til sommer, og som også er i gang med at søge praktikplads.

Ledig

i HK Østjylland