Tvivl om forsikringer til frivillige

10. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Mogens Jepsen

Der hersker åbenbart tvivl om, hvordan kommuner må forsikre frivillige efter en afgørelse fra statsforvaltningen. Men afgørelsen handler reelt kun om en lille flig af den frivillige verden.

Efter en henvendelse fra tre kommuner er Statsforvaltningen kommet frem til, at det ikke er lovligt for kommuner, at tegne ansvars- og ulykkesforsikringer for personer, der yder en frivillig indsats i kommuner eller regioner.

Det får nu flere kommuner til at indføre kommunal ulydighed og forvalte på trods af Statsforvaltningens afgørelse.   Man kan ikke være andet bekendt over for de frivillige, lyder blandt andet replikken fra Aarhus og Varde kommuner.

Men en del af uroen beror på misforståelser.

Ansvaret følger instruksen

Ifølge Hans Stavnsager, konsulent i Center for frivilligt social arbejde – under socialministeriet, så berører afgørelsen fra Statsforvaltningen kun en lille del af de frivillige.

- Forsikrings og ansvarsforpligtigelsen følger nemlig den, der har instruktionen af frivillige. Det betyder, at hvis det er eksempelvis er ansatte på et bibliotek i kommunen, som instruerer frivillige i, hvad de skal gøre, når der er arrangementer, lektiecafeer eller lignende, så ligger forsikringsansvaret hos kommunen.

Langt de fleste frivillige er dækket

Men hvis det er en almennyttig organisation som Ældre Sagen, Dansk Røde Kors e.l., der instruerer de frivillige i, hvordan de skal optræde som eksempelvis besøgsvenner, så ligger ansvaret og forsikringsforpligtigelsen hos disse organisationer.

- Og disse organisationer er så professionelle, at de har bare har forsikringer.

Læs mere i Kommunalbladet

Afgørelsen fra Statsforvaltningen drejer sig altså om den mindre gruppe af frivillige, som nærmest på egen hånd hjælper til, fx en forælder der tager med skolen eller børnehavne på tur som en ekstra hånd.

- Der siger afgørelsen, at kommunen ikke må eller skal tegne forsikringer for disse personer, fordi kommunen ikke har et juridisk ansvar for deres frivillige arbejde. Der skal deres egen personlige ulykkes- og ansvarsforsikring dække, siger Hans Stavnsager.

Kommunalbladet nr. 2 (udkommer ultimo februar) bringer en artikel om regler og retningslinjer for frivillige i forvaltningen.

HR, økonomi, it og stab Skole, bibliotek og kultur Social og beskæftigelse Jura

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

mød kolleger i vores faglige netværk

Find dit netværk

Har du også læst...

Kompetencefonde er åbne for ansøgninger

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Efter vedtagelsen af den nye overenskomst kan medlemmer af HK Kommunal nu igen søge kompetencefonde om et kontant årligt tilskud på 25.000 kr. til uddannelse.

Rigsrevisionen retter hård kritik mod Sundhedsplatformen

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Utilstrækkelige forberedelser og urealistiske forventninger. Processen i forbindelse med den historisk dyreste investering i sundheds-it bliver af Rigsrevisionen betegnet som nærmest amatøragtig.

Ny omstillingsfond giver støtte til faglærte og ufaglærte

20. juni 2018  | HK Kommunal  | DL

Faglærte og ufaglærte i beskæftigelse får med Omstillingsfonden mulighed at få et kvalifikationsløft via gratis eller billigere videreuddannelse.

Se alle nyheder

Åbningstid: Åben i dag 08-17