Behov for indsats i det psykiske arbejdsmiljø på mange arbejdspladser

11. februar 2015  |   |   |

Arbejdsmiljøet har fået sin egen internationale mærkedag nemlig 28. April – og i HK er det besluttet at gøre året 2015 til et særligt år i arbejdsmiljøets tegn. Så har man udfordringer på det område, så er det et godt tidspunkt at tage tyrene ved hornene. Og hvem kan i længden leve med et dårligt arbejdsmiljø.

I Trafik & Jernbane har vi i starten af februar gennemført et par intensive lyttemøder for at komme i øjenhøjde med medlemmernes oplevelser af det psykiske arbejdsmiljø i hverdagen – ca. 60 interesserede havde tilmeldt sig møderne i Aarhus og København. Et lyttemøde er et møde, hvor det er medlemmerne der har ordet – og fagforeningens ledelse mest er lyttende deltager.

Sidste års lyttemøder viste klart, at netop dårligt psykisk arbejdsmiljø er en udfordring af de helt store for såvel medlemmer som virksomheder. Også HKs store årlige spørgeskemaundersøgelse blandt 25.000 medlemmer peger på, at der er et stort ønske om, at få stillet skarpt på det psykiske arbejdsmiljø. Lyttemøderne denne gang blev et hårrejsende vidnesbyrd om problemets aktualitet.

Hvorfor dykker det psykiske arbejdsmiljø

Mange har med rette studset over, hvordan i alverden det psykiske arbejdsmiljø, visse steder, har fået lov til at udvikle sig så dramatisk dårligt, som vi har erfaret på lyttemøderne. Vi har en relativ stærk arbejdsmiljølovgivning med partsstyring og -samarbejde, en godt udbygget arbejdsmiljøorganisation, en lovpligtig arbejdsmiljøuddannelse, jævnlige ArbejdsPladsVurderinger med opfølgningsplaner, et nationalt forskningscenter – og alligevel er det gået stadigt dårligere med det psykiske arbejdsmiljø på mange af de statslige arbejdspladser.

I 90’erne aftalte parterne i staten at opruste indsatsen i dagligdagen ved, at både arbejdsmiljøorganisationen og samarbejdsudvalgene i fællesskab fik i opdrag at udvikle et godt psykisk arbejdsmiljø, så hvorfor oplever vi alligevel en stigning i stress, udbrændthed - og direkte psykiske arbejdsskader. Er indsatsen for det psykiske arbejdsmiljø landet mellem to stole i virksomhederne – eller er der en tiltagende kynisme over for den menneskelige ressource i virksomhederne.

Skal rejseholdet tilkaldes

I det nye overenskomstforlig for statens virksomheder for 2015 – 2018 er der lagt op til at styrke indsatsen for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Bl.a. skal der etableres et fælles rejsehold som parterne på en virksomhed i enighed kan sende bud efter. I skrivende stund ved vi ikke helt præcis hvad de har at tilbyde – men det vil vi gerne give nogen bud på hvad der er behov for.

Grundlæggende er det vigtigt, at begge parter på en virksomhed erkender, hvis det psykiske arbejdsmiljø er nødlidende. Hvis man er uenige om dette, så må en 3. part kunne tilkaldes for at udrede forholdene.

I fortsættelse heraf, er det vigtigt at få hjælp til at stille en ”diagnose” nemlig, udpege de årsager der konkret påvirker det psykiske arbejdsmiljø negativt. Og så må parterne på det grundlag få opstillet nogle operative mål for forandringer og forbedringer – noget der er målbart, og som løbende evalueres i fællesskab.

Læs også: Stemningsbilleder fra lyttemøder om psykisk arbejdsmiljø

Læs også: Fra et lyttemøde om psykisk arbejdsmiljø