Kontorelev har tilbragt fem spændende uger i Grønland

10. februar 2015  |  MidtVest  |

22-årige Camilla Hald fra Viborg har i fem uger byttet elevtiden hos Midt- og Vestjyllands Politi i Holstebro ud med spændende oplevelser hos Grønlands Politi i Nuuk, og hos politiet er erfaringerne med udvekslingen gode.

John Hatting, der er koordinerende uddannelsesleder hos Midt- og Vestjyllands Politi, fortæller, at Camilla Hald er den første elev, politikredsen har haft på udveksling. Men erfaringerne er så gode, at det er noget, kredsen godt kunne tænke sig, at flere elever kommer.

- At tage på udveksling er ikke som en chartertur fra Billund. Vi har hjulpet Camilla med kontakten til Grønlands Politi, men hun har selv skullet arrangere rejse og ophold.

- Uddannelsen i politiet er lagt an på, at kontoreleverne kommer til at stå i fronten. De skal snakke med folk i ekspeditionen og i telefonen og gennemgår en modningsproces. Men Camilla har lagt to år til den proces ved at være på udveksling. Det er en helt anden pige, vi har fået hjem, end den vi sendte ud. Hendes selvstændighed er i høj grad blevet styrket, hvilket nu åbner mulighed for at se på verden i et andet perspektiv, siger han.

Udveksling gav indblik

Camilla Hald fik mange oplevelser med sig hjem fra Grønland. Privatfoto.

Camilla Hald har fået mange oplevelser med sig hjem fra Grønland. Privatfoto.

Camilla Hald, der er i gang med en uddannelse i offentlig administration på Uddannelsescenter Holstebro, var på udveksling i Grønland fra 26. september til 30. oktober sidste år.

Og selv om Grønland har den laveste befolkningstæthed i verden, var der nok at give sig til på politistationen, hvor Camilla arbejdede i serviceenheden.

- Serviceenheden tager sig af mange forskellige opgaver. Jeg fik blandt andet indblik i fogedsagsbehandling, faderskabssager, udstedelse af pas, kørekort, straffeattester, ud- og indførselstilladelser til våben, modtagelse af ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelser og udstedelser af visa og tilbagerejsetilladelser til udlændinge. Jeg arbejdede også med telefonomstilling, postfordeling og indkøb til kredsen, der geografisk er meget stor, fortæller hun.

På patrulje

Camilla Hald med en rødfisk, som der bliver fanget rigtigt mange af i Grønland. Privatfoto.

Camilla Hald med en rødfisk, som der bliver fanget rigtig mange af i Grønland. Privatfoto.

Camilla Hald var også med betjentene på patrulje en nat.

- Det var rigtigt spændende. Patruljen bød på både husspektakler, eftersøgning, vold, værtshusslagsmål og et ligsyn, fortæller hun og fortsætter:

- Der var alkohol indblandet i alt, hvad vi var ude til. Mange af de opkald, vi fik i omstillingen på stationen, drejede sig om husspektakler, og det overraskede mig, beretter hun.

Flotte naturoplevelser

Camilla Hald var blandt andet med en kutter til Håbets Ø, som den danske missionær Hans Egede ankom til i 1721, og hvor han boede i otte år. Privatfoto.

Opholdet i Grønland bød også på mange naturoplevelser.

- Jeg er normalt ikke typen, der tager vandrestøvlerne på, men jeg blev meget betaget af den grønlandske natur. Luften er helt utrolig frisk deroppe, og du er fyldt med energi hele dagen men bliver meget træt om aftenen, fortæller hun.

Camilla Hald så under sit ophold hvaler flere gange og var blandt andet på en weekendtur med kystskibet til Sisimiut, der er en by på Vestkysten ca. 320 kilometer nord for Nuuk.

Hun var også med en kutter til Håbets Ø, som den danske missionær Hans Egede ankom til i 1721, og hvor han boede i otte år. På sejlturen kom hun også ud på Kangeq, hvor den berømte kunstner Aron boede.

I det hele taget har Camilla Hald haft et fantastisk ophold i Grønland, inden hun vendte tilbage til Midt- og Vestjyllands Politi, hvor hun er elev indtil september 2015.

Udvekslingsopholdet er blevet muligt med støtte fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, AUB.

Fag og Fremtid Studerende Voksenelev Administrativt kontorarbejde Fremtidens Talenter Elev Job og uddannelse

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat