Kampvalg om formandspost

10. februar 2015  |  MidtVest  |

Der bliver kampvalg om formandsposten i HK Handel MidtVest, når næstformand Susanne Sommerlund på sektorgeneralforsamlingen 10. marts stiller op mod formand Bent W. Mortensen.

Bent W. Mortensen er 61 år og uddannet isenkræmmer og dekoratør. Han har både arbejdet i en stor isenkræmmerforretning, et engros-lager og i byggemarked og trælast.

Det sidste var hos Stark i Holstebro, hvor han også havde dekoratør-opgaver i Struer, Skive, Lemvig og Nykøbing Mors. Med den brede arbejdserfaring kender han områderne inden for Handel godt.

Bent W. Mortensen har været aktivt bestyrelsesmedlem i HK Handel i mange år. Han blev valgt ind før fusionen af de dengang 44 afdelinger. I 2002 blev han valgt som fritidssektorformand og i 2010 som fuldtidsformand for HK MidtVest Handel.

Han har desuden været med til at starte Landsforeningen Byg & Bo, som han i 10 år var formand for. Her var han med til at få virksomhedsklubberne i blandt andet Harald Nyborg, Silvan og Bauhaus i gang.

- Jeg synes, at arbejdet i HK Handel MidtVest er spændende, og jeg vil gerne være med til at føre nogle af de ting, som jeg i sektorbestyrelsen har været med til at beslutte, ud i livet og se dem lykkes, siger han om baggrunden for genopstillingen.

Uddannelse er vejen frem

Bent W. Mortensen.

Bent W. Mortensen blev i 2002 valgt som fritidssektorformand og i 2010 som fuldtidsformand for HK MidtVest Handel.

- Én af mine målsætninger er at få skabt flere aktive arbejdspladser med tillidsrepræsentanter, som har været på uddannelse. Jeg vil gerne have, at medlemmerne får det maksimale ud af at have meldt sig ind, og det gør de, hvis der er flere uddannede tillidsrepræsentanter til at vejlede og hjælpe dem, siger Bent W. Mortensen.

Han peger på, at der i 2014 i HK Handel MidtVest var 27 tillidsvalgte, der tog uddannelse. Det er det højeste antal nogensinde, og tallet skulle gerne stige.

- Vi kan se, at der bliver flere medlemmer på arbejdspladser, hvor tillidsrepræsentanten har været på uddannelse, fordi vedkommende bliver klædt på til at fortælle kollegerne, hvorfor man er stærkere sammen. Efter afslutning af uddannelse skal vi hjælpe med at få skabt flere netværk på kryds og tværs både efter geografi og fag, eksempelvis styrke virksomhedsgrupperne. Virksomheds- og netværksgrupperne skal understøttes med økonomi og ressourcer. Vi er allerede startet for år tilbage, og det virker, men det skal vokse og gro, fortæller han.

Bent W. Mortensen synes også, det er vigtigt at forsøge at påvirke politikerne på Christianborg. Han nævner, at han var til foretræde i tre forskellige udvalg i Folketinget om liberaliseringen af lukkeloven og eksempelvis gerne vil kæmpe imod, at kommunerne får lov til at holde butikkerne åbent på helligdage, som de har søgt om lov til.

Bestyrelsen skal være lyttende

Susanne Sommerlund.

Susanne Sommerlund blev i 2010 valgt ind i bestyrelsen for HK Handel MidtVest, og i 2011 blev hun næstformand.

Susanne Sommerlund er 46 år og har arbejdet i butik i hele sit voksne liv. Hun har været ansat i OBS (det nuværende Kvickly) i herningCentret, inden hun kom til Herning Isstadion som cafeterialeder. Efter et par år her vendte hun tilbage til detailhandelen hos den tidligere Favør i Herning, hvor hun arbejdede i bagerafdelingen.

Fra 2007 har hun været disponent i Bauhaus i Herning, hvor hun tager sig af bestilling af varer til hele huset. Her har hun siden 2009 været tillidsrepræsentant for 22 medlemmer af HK, og hun har taget TR-uddannelsen samt andre kurser i blandt andet konfliktløsning.

- Jeg brænder for arbejdet i sektor- og afdelingsbestyrelse og går ind for en aktiv og arbejdende bestyrelse, der skal være lyttende i forhold til, hvad der kommer fra medlemmerne, fortæller hun om baggrunden for at stille op.

Der skal skabes flere netværk

Susanne Sommerlund vil blandt andet arbejde for, at der bliver skabt flere netværk i form af fællesklubber, der kan være med til at fastholde medlemmerne. Hun har i Bauhaus været med til at skabe og videre udvikle netværk for hele landet.

- I Herning-området har vi en fællesklub, som fungerer rigtigt godt, og hvor der bliver lavet tiltag på tværs af arbejdspladserne til fordel for medlemmerne af HK. Eksempelvis kan flere arbejdspladser gå sammen om at afholde et kursus, siger hun og fortsætter:

- Kontakten til tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter skal også styrkes, og de skal uddannes samt videre uddannes. Det er også vigtigt, at vi får flere arbejdsmiljørepræsentanter, der er HK'ere, set i lyset af, at HK i 2015 sætter fokus på arbejdsmiljøet. Og så skal vi slå et slag for kompetenceuddannelse og efteruddannelse samt personlig udvikling, så medlemmerne bliver gjort opmærksomme på og benytter sig af de fantastiske muligheder, som overenskomsterne giver.

Sektorgeneralforsamlingen finder sted i Kulturcenter Limfjord, Skyttevej 12 i Skive tirsdag 10. marts kl. 18.

Medlemsdemokrati Medbestemmelse HK-medlemmer

HK Handel MidtVest
9. marts 2016
kl 17.30 i herning