Skatteministeren: Grænsehandlen er i balance

11. februar 2015  |  HK Handel  |

Afgifter, omsætning og illegal slikhandel: Skatteministeriets rapport om grænsehandlens udvikling blev offentliggjort for nyligt, og i den forbindelse inviterede skatteminister Benny Engelbrecht (S) HK Handel til en snak om, hvad grænsehandlen betyder for de ansatte i handelsbranchen.

Skatteminister1

Guitaren på billedet er en Gibson Les Paul Custom fra 1972. Benny Engelbrecht havde lånt den til at spille på til Danmarksindsamlingen, da HK Handel var på besøg i skatteministeriet. ”Jeg har ikke spillet en guitar-solo siden 1989 i Pumpehuset, så jeg har lidt nerver” fortalte ministeren, som selv er medlem af HK og har en karriere som salgs- og marketingsassistent i bagagen – hvor han solgte musikinstrumenter. Foto: Jens Panduro.

Hvert andet år gør skatteministeriet status over grænsehandlen og ser på, hvordan stigende eller faldende afgifter påvirker omsætningen over især den tyske grænse. Det har betydning for omsætningen i de danske butikker. Ministeriet har nu kortlagt grænsehandlen i 2012 og 2013.

- Der er sket en stigning i 2012, hvor der var nogle afgiftsstigninger i Danmark, og så er der sket et fald igen i 2013, fordi der var afgiftssænkninger, så det er nogenlunde stabilt og ikke særligt overraskende, opsummerer skatteminister Benny Engelbrecht rapportens resultater.

Udviklingen skal følges tæt

Den samlede omsætning i grænsehandlen har de seneste år ligget på omkring 11 milliarder kroner om året, svarende til cirka 1,25 procent af danskernes samlede privatforbrug. Grænsehandlen har været flittigt diskuteret i forbindelse med løbende ændringer af afgifterne på blandt andet sodavand, slik, cigaretter og øl. Handlen med de varegrupper udgør cirka 40 procent af den samlede grænsehandel. Og dermed er grænsehandlen på et acceptabelt niveau, vurderer ministeren, som dog samtidig skruer op for opsynet med udviklingen i grænsehandlen:

- Der er fundet en fin balance, men det skal monitoreres oftere, så der ikke lige pludselig er noget, der stikker af. Så det nye i år er, at vi ikke skal vente to år, før vi har tallene for 2014, hvilket ellers ville være den normale procedure. Jeg har bedt om, at vi fremover lave en afrapportering en gang årligt, så vi kan følge området tæt, siger skatteministeren, og fortsætter:

- Hvis jeg havde en stor pose penge – og det har jeg ikke – til skattelettelser, så var det ikke nedsættelse af afgifter på grænsehandelsfølsomme varer, jeg ville bruge dem på. Jeg ville hellere kigge på andre ting. Jeg er for eksempel rigtig glad for, at vi har fået forhøjet fradraget for faglige kontingenter fra 3.000 til 6.000 kroner, det er er jo noget, der betyder noget for 1,3 mio. danskere, der er i arbejde, og det giver meget bedre mening at prioritere, at helt almindelige hårdtarbejdende mennesker får en lille gevinst både for at være i arbejde, men også for at være medlem af en fagforening, der kæmper solidarisk for deres rettigheder.

llegal handel med slik er steget eksplosivt

Rapporten om grænsehandel viser, at den illegale handel med slik, hvor man organiseret henter slik til Danmark, og sælger den uden punktafgift, er eksploderet med 50 procents forøgelse. I 2011 anslås det, at der blev indført to millioner kilo ulovligt slik til Danmark, og i 2013 menes omfanget at være steget til tre millioner kilo.

- Illegal handel skal bekæmpes med kontrol. For eksempel har Danske Samvirkende købmænd været ude og sige, at fordi handlen med slik og chokolade stikker så meget af, så skulle man fjerne afgiften på det. Men det er et godt regneeksempel på, hvorfor det ikke nødvendigvis er en god idé at fjerne en afgift. For slik- og chokoladeafgiften indbringer to mia. kr. om året til statskassen, mens grænsehandlen med slik udgør samlet 620 mio. kr. Så hvis man skal fjerne en afgift, der giver to mia. for at undgå, at de 620 mio. indgår i grænsehandlen, så er det jo ude af proportioner. Samtidig med, at der også er noget sundhed i det. Hvis man fjerner de her afgifter, så giver det en sundhedsomkostning og et lavere provenu i statskassen, siger Benny Engelbrecht og uddyber:

- Vi tror på, at vi kan ramme bagmændene i den illegale slikimport med en øget kontrolindsats, bl.a. fordi den første kontrol, der gav bonus her i 2015, gav 100 ton slik på en kontrol. Hvis man har så stort et lager liggende, så er der en høj grad af organisering bag, og så er det også noget lettere at ramme bagmændene end det ellers ville være – jeg kunne frygte, at vi skulle ud i en hel masse butikker, men her skal vi ramme bagmændene, og det er relativt lettere end at ramme på nogle enkelte områder. Hvis det viser sig, at det ikke har virket, når vi laver den næste grænsehandelsrapport, så må vi overveje, om der er noget, vi kan gøre.

Læs, hvad skatteministeren havde at sige om grænsehandel specifikt til HK Handels Sydjyllands medlemmer her.

Læs Skatteministeriets rapport om grænsehandlen i 2012 og 2013 her.

Politik