Skatteministeren: Vi kan ikke lave særskilte regler

11. februar 2015  |  Sydjylland  |  HK Handel  |

Se, hvad skatteminister Benny Engelbrecht havde at sige specifikt til HK Handel Sydjyllands medlemmer, da den seneste grænsehandelsrapport blev offentliggjort.

skatteminister2

HK Handels medlemmer i Sydjylland skal ikke rammes værre end nu. " (...) og vi forventer at se et yderligere fald i grænsehandlen på nogle af de varer, hvor afgifterne er sænket, for eksempel sodavand og øl, fra 2013 til 2014. Det vil være noget, man kan mærke ude i de sønderjyske detailbutikker", siger Benny Engelbrecht. Foto: Jens Panduro

Hvert andet år gør Skatteministeriet status over grænsehandlen og ser på, hvordan stigende eller faldende afgifter påvirker omsætningen over især den tyske grænse. Ministeriet har nu kortlagt grænsehandlen i 2012 og 2013, og i den forbindelse talte HK Handel med skatteminister Benny Engelbrecht (S). Grænsehandlen påvirker især butikslivet i Sydjylland, derfor spurgte vi ministeren, hvad han vil gøre for området:

- Vi kan ikke lave særskilte regler for sønderjyske butikker, selvom jeg er sikker på, at de ville sætte pris på det. Så ville vi bare rykke problemet et andet sted hen, lyder det fra ministeren, som peger på kulturen omkring grænsehandlen som endnu en udfordring:

- Nogle gange ville jeg ønske, vi kunne udstyre folk med en lommeregner, som de kunne bruge i de her situationer. Der er utroligt mange mennesker, der valfarter fra for eksempel Århus til Tyskland og handler hver tredje måned, og det gør de jo ikke, fordi det kan svare sig. Det kan ikke betale sig for dem, men der er noget kultur forbundet med det, og det er relativt vanskeligt for mig at bekæmpe en kultur, hvor folk synes, det er hyggeligt at køre ned og handle og spise noget karrywürst. Det er ret vanskeligt at ramme den del af det.

Men kan HK Handels medlemmer i Sydjylland forvente en håndsrækning til at bevare deres job?

- De skal i hvert flad ikke rammes værre end nu. Og der er rent faktisk sket et fald fra 2012 til 2013, og vi forventer at se et yderligere fald i grænsehandlen på nogle af de varer, hvor afgifterne er sænket, for eksempel sodavand og øl, fra 2013 til 2014. Det vil være noget, man kan mærke ude i de sønderjyske detailbutikker – der vil ikke galoppere kunder ind i butikken af den årsag, men man har i hvert fald en mulighed for at være noget mere konkurrencedygtig på de her varer, end man har været. Men når der stadig købes så meget sodavand af danskere syd for grænsen skyldes det jo helt klart pantundtagelsen i Slesvig-Holsten, og det er klart, at hvis man havde en lighed om det, så ville det gøre en forskel. Det er noget, skiftende regeringer har kæmpet med, og senest min kollega miljøminister Kirsten Brosbøl, men det ville være naivt at tro, at det blev afskaffet i morgen. Det er måske det, der giver den største konkurrenceforskel for en butik, som ligger syd eller nord for grænsen – for det er bare enklere, når man ikke skal i en butik og aflevere sine dåser, og man skal ikke have pengene op af lommen i første omgang. Det giver en oplevelse af en prisforskel, og det er et trækplaster i grænsebutikkerne at få hevet folk ind med nogen øl og sodavand, og så køber folk andre ting, når de alligevel er der. Også selv om det ikke kan svare sig, hvis man for alvor begynder at sammenligne pris og kvalitet.*

Læs det bredere interview om grænsehandelsrapporten med Benny Engelbrecht her.

* Siden HK Handel talte med skatteministeren har regeringen i delstaten Slesvig-Holsten meldt ud, at en løsning, der vil bane vejen for at opkræve tysk pant på de dåser, som danskerne køber med hjem, er tæt på at være klar. Den danske regering er ikke involveret i forhandlingerne, og indholdet af løsningsmodellen er endnu ikke offentligt kendt, men Slesvig-Holstens miljøminister, Robert Habeck, arbejder på at finpudse forslaget til en pantløsning, som regeringen forventes at godkende inden for de nærmeste uger, skriver Dansk Handelsblad.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK