Stemningsbilleder fra lyttemøder om psykisk arbejdsmiljø

11. februar 2015  |   |   |  Birthe Østergaard Petersen

Fin pulversne drysser ned fra en temmelig grå himmel onsdag den 4. februar om eftermiddagen i Århus – mørket sænker sig langsomt over byen, men indenfor i Aarhussalen på Sankt Knuds Torv, er lyset tændt og en række af Trafik & Jernbanes medlemmer samler sig rundt om et par borde for at fortælle, hvordan de oplever det psykiske arbejdsmiljø på deres arbejdsplads. Der males i farver som desværre matcher den grå februarhimmel alt for godt.

Omvendt skinner solen for første gang i mange dage torsdag den 5. februar om eftermiddagen i København, himlen er klar blå og forsøger at minde os alle om, at foråret er lige rundt om hjørnet. Indenfor i DGI-byen strømmer det ind med medlemmer af Trafik & Jernbane, og de samler sig rundt om lyttebordene for at fortælle, hvordan de oplever det psykiske arbejdsmiljø på deres arbejdsplads. Energien er høj og bæres af dyb indignation over ledelser der flere steder, nærmest misbruger det dårlige psykiske arbejdsmiljø til at nå kortsigtede gevinster på bundlinjen.

Vejret kan vi som bekendt ikke gøre meget ved – men dårligt psykisk arbejdsmiljø har vi mulighed for at forandre til det bedre. Og vil i den forbindelse sætte fokus på arbejdspladser, hvor det er lykkedes ledelsen og medarbejderne i fællesskab at udvikle et sundt psykisk arbejdsmiljø.

Og vi bringer en efterlysning………

Af de mange tilbagemeldinger fremgår det klart at der grundlæggende efterlyses tillid og klare mål fra ledelsens side, større indflydelse og respekt, mere tryghed gennem anerkendelse, bedre trivsel, øget dialog, åbenhed og indsigt.   - Der bliver efterlyst meget mere fokus på at forebygge, så der ikke først sættes ind, når det er gået galt med det psykiske arbejdsmiljø, når en kollega eller to er gået ned med stress.

Udsagn fra møderne der taler deres eget sprog:

- Hvorfor får vi medarbejdere ikke tilbud om dialogmøder – lederne er på værdidage/dialogdage – men det bør også omfatte medarbejderne – der skal være bedre mulighed for, at bunden bliver hørt i toppen, og medarbejderdage, hvor der kræses lidt mere for medarbejderne – også socialt.

- Der er behov for at udvise tillid for at skabe motivation til at præstere bedre, mere retfærdighed, mere lighed. Ikke spille afdelinger ud mod hinanden med skæv fordeling af goder/friheder. Systematisk aftalt oparbejdelse og vedligeholdelse af social kapital.

- Der er brug for mere og bedre dialog, gensidig respekt og tillid – og også god kommunikation.

- Opgaveregistreringer kan være hensigtsmæssige når man hjælper på tværs af afdelinger/projekter og gerne vil dokumentere det. Men det sker i visse sammenhænge på en måde, hvor det udtrykker mistillid i sin form. Det afspejler sine steder, at ledelsen måske ikke selv ved hvad og hvorfor der registreres.

- Der er angst for at skrive alt forbrugt tid på opgaveregistrering af frygt for at blive afskediget – det samme gælder lønkrav som mange ikke tør fremføre. Her flyder bægeret snart over.

- At man har spist frokost skal registreres. At læse 200 mails op efter en ferie kaldes interessetid. Det er absurd og registreringen bliver hurtig en paradeforestilling. Det opleves, at man alene bliver målt – ikke på det der giver mening for den enkelte, men det der kan give resultatløn til chefen.

- Det er vigtigt at sige, at anerkendelse også kan være, at ledelsen udtrykker, at man er opmærksom på barrierer i løsning af arbejdsopgaven. Ellers går troværdigheden fløjten.

- Vi gør ikke som I siger – men som I gør. Hvis en leder f.eks. har en åbenlys konflikt og lader den stå – så er det legalt at have konflikter. Trods man skriver det modsatte i personaledirektiverne.

- Ledelseskulturen i dag fremmer ikke videndeling og det at løfte i flok. Det er bundlinjestyring, uden at ledelsen opstiller klare mål - det fremmer suboptimering, også på små områder.

- Hvis vi blev spurgt til råds ved forandringer, så vil vi gerne tage mere ansvar og ejerskab til beslutninger og politikker.

- Det opleves, at lederne ikke er sig bevidst, at de har magt til at fyre en medarbejder – og det gør, at medarbejderne censurerer sig selv over for deres ledere. Det går ud over MUS samtalerne, at man ikke tør føre en ligeværdig dialog. Og hvad er de så værd?

- Lydhør ledelse er lig med omstillingsparate og forandringsvillige medarbejdere. Personaledirektiverne bør sendes på museum og erstattes af en ny dialog i DSB, hvis vi skal videre.

Nu skal det psykiske arbejdsmiljø for alvor på dagsordenen

Med et løfte om at give medlemmerne nogle værktøjer som de kan bruge til at udfordre deres ledere og kollegaer på nødvendige forandringer i arbejdsmiljøet, herunder et gåhjemmøde om Social Kapital, runder Birthe Østergaard Petersen dagens møde af.

Hun understreger, at problemer med det psykiske arbejdsmiljø ikke kan løses på et kontor i Weidekampsgade og derfor vil vi nu tage en dialog med de relevante arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter og virksomheder.

Det er vigtigt, at der snarest handles på de alvorlige tilbagemeldinger, og at der arbejdes sammen helt fra grunden af om holdbare løsninger i det psykiske arbejdsmiljø.

Eftertanker

- Den grå eftermiddag i Århus blev desværre det mest sigende billede på stemningen ude på mange af vores medlemmers arbejdspladser – solskinnet har mange steder svært ved at nå ind af vinduerne og der forestår mange, lange og seje træk for igen at finde arbejdsglæden og motivationen”, fortæller Birthe Østergaard Petersen her et par dage efter de to møder.

- Vi vil gøre vores for at få sat psykisk arbejdsmiljø højt på dagsordenen i vores medlemsvirksomheder, for jeg tror så meget på, at hvis medarbejderne trives, føler sig anerkendt og respekteret, bliver vist tillid, ja, så vil virksomhedernes ledelse se langt bedre resultatet i trivselsmålinger og APV’er, hvilket selvfølgelig ikke er et mål i sig selv, men dog en vigtig temperaturmåling – og så vil solen kunne jage de grå snefyldte skyer på flugt”, slutter Birthe.

Læs også: Behov for indsats i det psykiske arbejdsmiljø på mange arbejdspladser

Læs også: Fra et lyttemøde om psykisk arbejdsmiljø