Minipensionen får et nøk opad

12. februar 2015  |  HK Stat  |

Rita Bundgaard

Rita Bundgaard, formand for HK Stat, mener, at minipensionsløftet på 0,54 procent er et skridt i den rigtige retning. Foto: Mikkel Østergaard

Omkring 4.000 af stats-HK’erne får med den nye overenskomst godt en halv procent ekstra til pensionen. Egentlig skulle pengene være brugt på de allerlavest lønnede, men det ville finansministeren ikke være med til, fortæller HK Stat-formand Rita Bundgaard.

Væk med minipensionen! Sådan lød et af HK Stats 5 fokuskrav op til overenskomstforhandlingerne. Umiddelbart så det dog ikke ud til, at der ville være mange chancer for at forbedre den upopulære lave pensionssats i denne omgang. Det lykkedes nemlig ikke at få de andre faglige organisationer i forhandlingsfælleskabet OAO eller de to andre centralorganisationer i CFU (SKAF og AC) med på kravet.

Men under selve forhandlingerne opstod der pludselig en mulighed for at rette lidt op på pensionsvilkårene for medlemmer med få år bag sig i det offentlige, fortæller HK Stats formand, Rita Bundgaard.

OK15-forlig med lønstigning og pensionsløft

- Da det stod klart for os forhandlere, at finansminister Corydon ikke ville være med til give de allerlavest lønnede et særligt lønløft, fik vi mulighed for at bruge pengene på at hæve pensionsbidraget. Med forliget bliver bidraget for alle med den lave pensionssats hævet med godt ½ procent. Det er jeg meget tilfreds med. En forbedring af minipensionen var et af de store ønsker blandt HK Stats medlemmer, siger Rita Bundgaard.

Peger i den rigtige retning

- Det er så vigtigt, at man får et ordentligt pensionsbidrag hen over hele sit arbejdsliv. En forbedring på 0,54 procent flytter ikke bjerge, men stigningen peger i den rigtige retning, tilføjer HK Stat-formanden.

Pengene til pensionsløftet havde de faglige organisationer i forhandlingsfællesskabet CFU egentlig afsat til at sikre, at ingen af de ansatte inden for OAO (hvor HK Stat er med) fremover skulle tjene mindre end 19.500 kroner om måneden.

- Det var udtryk for solidaritet på tværs af alle faggrupper i staten. Normalt får alle lige store procentvise stigninger – og det betyder selvfølgelig, at dem der tjener mest i forvejen, stiger mest, forklarer Rita Bundgaard.

Hun hæfter sig i øvrigt ved, at det med forliget lykkedes at skaffe de statsansatte lønstigninger i samme størrelsesorden som dem, de privatansatte opnåede ved deres overenskomstforhandlinger i 2014. Nemlig godt 6 procent over 3 år.

Formandens grunde til at sige ja til OK15-forliget

- Huspriser, transport og mælk er steget lige så meget for os som for de privatansatte, fastslog Rita Bundgaard i en artikel i Politiken på dagen, hvor de afgørende forhandlinger om ny overenskomst for HK Stats medlemmer og alle de andre statsansatte gik i gang fra morgenen af.

Læs Minipension er et dyrt bekendskab i HK Statbladet december 2014

Fakta om minipension

Den særligt lave pensionssats på kun 10,65 procent er et vilkår for omkring 4.000 medlemmer af HK Stat. Mens de øvrige medlemmer får 15 procent i pensionsbidrag af deres løn, må statsansatte HK’ere under 25 år og/eller med færre end 4 års ansættelse i det offentlige nøjes med den lave sats. Hvis de statsansatte fagforeningsmedlemmer godkender CFU-forliget ved urafstemningen i marts, stiger statens bidrag til minipensionen til 11,19 procent. Altså en stigning på 0,54.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK