OK15: Optimistisk og med håb om interessante nybrud

12. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Elev i kommune og region  |  Chefgruppen  |

Forhandlingerne om en ny overenskomst for kommunalt ansatte går nu ind i den sidste fase. Fredag den 13. februar gælder det de afsluttende forhandlinger om de generelle krav.

Når Bodil Otto og resten af Forhandlingsfællesskabets delegation sætter sig til bordet med KL’s forhandlere fredag den 13. februar, skal der findes løsninger på alle de store emner, der er i spil. Ikke mindst kravet om generelle lønstigninger til alle samt reguleringsordningen.

- Den afsluttende forhandling, hvor alt er på bordet er altid udfordrende. Der skal jo være enighed om et samlet resultat, hvor der både gives og tages. Men jeg er optimistisk og forventer, at vi kan opnå nogle interessante nybrud og samtidig forhindre arbejdsgivernes forringelseskrav på fx seniordage, siger Bodil Otto.

Mange emner skal på bordet

Der er også en lang række andre emner, der skal på bordet. Der skal findes løsninger på hvad der skal gøres for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, spørgsmålet om en uges øremærket barsel til mænd, udviklingen af TR og MED-systemet samt tryghed i ansættelsen.

Bodil Otto nævner også, at der skal kæmpes for at lande initiativer mod social dumping og med at få fleksjobberne helt ind i aftalesystemet igen.

- Der er mange vanskelige emner på dagsordenen, lyder vurderingen fra HK Kommunals formand.

Flere forhandlinger inden der skal stemmes

Hvornår resultatet skal til urafstemning er endnu ikke afgjort. Endnu mangler alle forhandlingerne at blive lukket endeligt. Forhandlingen med KL om de generelle krav efterfølges af Forhandlingsfællesskabets forhandlinger med Regionerne den 20. februar.

Efter de generelle forhandlinger forhandler HK Kommunal med KL om de specielle krav, som fx kompetenceudvikling, arbejdstid, pension og særlige lønforbedringer. HK Kommunals forhandlere mødes med Regionerne om de specielle krav den 25. februar, hvor især spørgsmålet om en regional kompetencefond er på dagsordenen.

Overenskomst OK15 HK Kommunal

Har du også læst...

Kompetencefonde er åbne for ansøgninger

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Efter vedtagelsen af den nye overenskomst kan medlemmer af HK Kommunal nu igen søge kompetencefonde om et kontant årligt tilskud på 25.000 kr. til uddannelse.

Rigsrevisionen retter hård kritik mod Sundhedsplatformen

21. juni 2018  | DL  | HK Kommunal

Utilstrækkelige forberedelser og urealistiske forventninger. Processen i forbindelse med den historisk dyreste investering i sundheds-it bliver af Rigsrevisionen betegnet som nærmest amatøragtig.

Ny omstillingsfond giver støtte til faglærte og ufaglærte

20. juni 2018  | HK Kommunal  | DL

Faglærte og ufaglærte i beskæftigelse får med Omstillingsfonden mulighed at få et kvalifikationsløft via gratis eller billigere videreuddannelse.

Se alle nyheder

Åbningstid: Lukket i dag