Rejsehold skal forbedre psykisk arbejdsmiljø

12. februar 2015  |  HK Stat  |

Peter Raben

Det nye rejsehold, som blev aftalt i OK15-forliget, skal kunne understøtte arbejdspladserne i at håndtere konkrete problemer med psykisk arbejdsmiljø, fortæller Peter Raben. Foto: Mikkel Østergaard

Hvis folk har det psykisk skidt på arbejde, skal årsagen og kuren findes på jobbet. Det er logikken bag et nyt rejsehold, som skal hjælpe ledelser og ansatte på statens arbejdspladser. De farende konsulenter erstatter hverken Arbejdstilsynet eller hjælp fra HK, siger HK Stats næstformand.

Et fælles rejsehold, der rykker ud, hvis medarbejdere og ledelse på en problemramt arbejdsplads er enige om det. Det bliver en vigtig del af løsningen, når en af forbedringerne i den nye overenskomst for alle statens ansatte skal føres ud i livet. Rejseholdet skal kunne understøtte arbejdspladserne i at håndtere konkrete problemer med psykisk arbejdsmiljø. Rejseholdet og de lokale parter aftaler indsatsen, herunder hvem på arbejdspladsen der medvirker. Det fortæller Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Sygt arbejdsmiljø

- Det psykiske arbejdsmiljø i staten skranter. Det hører vi fra medlemmer, tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter. Det viser arbejdspladsvurderinger og trivselsundersøgelser. Fx har nyere undersøgelser vist, hvordan stress, vrede og mistillid til ledelsen plager medarbejdere hos Skat og i Arbejdstilsynet og Arbejdsskadestyrelsen.

- Derfor er en ekstra indsats påkrævet, og det er positivt, at det ved overenskomstforhandlingerne lykkedes at indgå en aftale en fælles indsats for et godt psykisk arbejdsmiljø i forbindelse med det samlede CFU-forlig, mener Peter Raben.

OK15-forlig med lønstigning og pensionsløft

Aftalen lægger op til, at der skabes en fælles forståelse af, at ”løsninger med reel lokal effekt skabes med udgangspunkt i de konkrete vilkår på arbejdspladserne, og at der er forskel på arbejdspladser, arbejdsopgaver og medarbejdere”.

- Der er altså ikke lagt op til, at én bestemt løsning gælder alle steder, siger Peter Raben.

- Når ledelse og tillidsvalgte har erkendt og er blevet enige om, at der er behov for at få en hjælpende hånd udefra, kan rejseholdet være en vej til at få taget fat om en problemstilling, der ellers kan være svær at få sat ord og handling på. Derfor kan inddragelse af rejseholdet være et nyttigt redskab for såvel ledelsen som tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter på en række arbejdspladser, mener næstformanden.

HK og Arbejdstilsynet er der stadig

Han understreger, at det kommende rejsehold ikke erstatter hverken hjælp fra fagforeningen eller indgriben fra myndigheden på området:

- Rejseholdet træder ikke i stedet for de muligheder, der i dag er for at tilkalde hjælp ude fra, blandt andet Arbejdstilsynet. Så de arbejdspladser, hvor der ikke kan skabes enighed om at bruge rejseholdet, kan fortsat gå til Arbejdstilsynet eller kontakte HK for hjælp. Rejseholdet erstatter heller ikke de aktiviteter og vejledninger, der tilbydes fra branchearbejdsmiljørådene, men vil i høj grad benytte sig af materialer fra disse og forventes at indgå i et samarbejde med dem, forklarer Peter Raben.

- I 2015 gør HK en særlig indsats for det psykiske arbejdsmiljø. Den nye partsindsats fra CFU-forliget vil blive ét af de midler, som vi vil formidle viden om og opfordre til at tage i anvendelse, ligesom vi vil indsamle både gode og dårlige erfaringer med den fælles partsindsats for et bedre psykisk arbejdsmiljø, siger næstformanden.

Arbejdsmiljøekspert Karen Albertsen fra det private rådgivningsfirma TeamArbejdsliv roser aftalen om rejseholdet, men pointerer, at vedvarende besparelser i det offentlige uundgåeligt presser arbejdsmiljøet:

- Når de offentlige arbejdspladser hele tiden sparer og effektiviserer, så er det svært at undgå dårlige arbejdsforhold. Travlhed og stress kan medføre sjusk, og det har noget med arbejdsmiljøet at gøre. Det kan en task force (det vil her sige rejseholdet, red.) ikke ændre på, siger hun til avisen.dk.

Læs på politiken.dk Debat: De offentlige får en mental fuckfinger

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK