Sammenlagte kommuner sparede på administrationen

12. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Sammenlignet med de 32 kommuner, der fortsatte som hidtil, høstede man administrative stordriftsgevinster i de kommuner, der blev slået sammen i 2007, viser ny forskning. Til gengæld gik reformen sandsynligvis ud over borgernes tillid til det politiske system.

Kommunalreformen førte til administrative besparelser i de 232 kommuner, der i 2007 blev til 66. Det viser forskning udført i et samarbejde mellem Aarhus Universitet og KORA. Udgifterne blev ikke reduceret umiddelbart efter fusionen, hvor der tværtimod blev brugt lidt ekstra på sammenlægningsprocessen. Forskerne fastslår, at besparelsen til gengæld var ”substantiel” efter et par år.

Sammenlignet med de 32, der ikke indgik i en fusion, sparede man således 6 procent i 2009. I 2011 nærmede man sig 10 procent, hvorefter effekten blev lidt mindre i 2012 og 2013, nemlig henholdsvis 8,8 og 7,5 procent i forhold til gennemsnittet i de øvrige kommuner.

Forskerne betegner selv resultaterne i deres analyse som ”robuste” og konkluderer, at større kommuner kan drives billigere, i hvert fald inden for de danske kommuners størrelsesramme. At der er tale om væsentlige besparelser, understreger de med ordene: ”Dette er langt fra trivielle beløbsstørrelser”.

Mindre demokrati kan være prisen

Mens de administrative stordriftsfordele således er klare, udtrykker forskerne bekymring for andre effekter af kommunesammenlægninger. De mener, at der kan være tale om ”velfærdstab” for borgerne, der får færre valgmuligheder med hensyn til skatte- og serviceniveau.

Endnu er det måske, at de større enheder indebærer et demokratisk underskud. Forskerne henviser til andre analyser af kommunalreformen, der viser, at borgernes tillid til det politiske system falder, efter at deres kommune er blevet lagt sammen med andre. De stiller selv spørgsmålet, om administrative besparelser på 10 procent er mere værd end et tab af politisk tillid.

Forskerne bag analysen er Kurt Houlberg, programchef, KORA (Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning), samt de to professorer Jens Blom-Hansen og Søren Serritzlew, begge fra Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet. En længere artikel med de tre forskere som forfattere kan læses på altinget.dk.

Politik