Snydt for 100.000 kroner

12. februar 2015  |  HK Service Hovedstaden

Nikolaj Anthony Schmidt får aldrig de godt 100.000 kroner, som ModelHouse Production skylder ham. Modelbureauet gik konkurs i efteråret, og selv om firmaet ufortrødent fortsætter sine aktiviteter under navnet 1st Modelbooking, er pengene tabt.

Nikolaj er en af flere unge, der er blevet godt og grundigt snydt af ModelHouse Production. Firmaet blev erklæret konkurs efter begæring fra HK i efteråret. Men det har ikke sat en stopper for aktiviteterne. Modelbureauet forsætter med præcis de samme forretninger fra samme adresse og med samme direktør. Eneste ændring er, at firmaet nu hedder 1st Modelbooking.

- Efter i mere end et år at have forsøgt at få firmaet til at betale Nikolaj de penge, han havde krav på, måtte vi opgive. Eneste mulighed var at begære firmaet konkurs for i det mindste at få nogle af pengene hjem gennem Lønmodtagernes Garantifond, forklarer faglig sekretær Thomas Ensbye fra HK Service Hovedstaden.

Har trukket sagen i langdrag

- Under hele forløbet har firmaets ejere gjort alt for at trække sagen i langdrag og dermed slippe for at betale gælden. De er blevet væk fra aftalte forhandlinger, og har gang på gang udskudt møder i retten. Og da vi endelig fik medhold i alle krav, ville firmaet ikke betale, oplyser Thomas, der ikke er i tvivl om, at det har været en bevidst strategi fra firmaets side.

Som udgangspunkt betaler Lønmodtagernes Garantifond nemlig kun manglende løn, pension og tillæg for det sidste halve år før en konkurs. Så for et firma, der ikke vil betale, hvad det skylder, er det en fordel, at trække tiden ud.

- Samtidig har Nikolaj lavet den fejl, ikke at søge hjælp hos HK med det samme. Derfor har han ikke været klar over, at han løbende skulle gøre krav på de penge, han havde til gode. Havde han gjort det, kan Lønmodtagernes Garantifond nemlig godt udbetale manglende løn, der ligger længere tilbage end et halvt år, forklarer Thomas.

For lidt i løn

Nikolaj kontaktede først HK i august 2013, fordi han var blevet uretmæssigt bortvist fra arbejdspladsen.

Han startede i firmaet i 2012 som eventkoordinatorelev, og blev ansat da han var færdiguddannet i januar 2013. Men selv om han havde en klar mundtlig aftale om, at han derefter skulle have 23.000 kroner i løn om måneden, fik han fortsat kun 13.800 kroner eller det samme som en elevløn, ligesom han heller ikke kunne få en kontrakt. Han havde med andre ord over 60.000 kroner til gode i manglende løn. Hertil kommer feriepenge og godtgørelse for manglende ansættelsesbevis.

Snydt som elev

Thomas Ensbye fandt hurtigt ud af, at Nikolaj ikke bare var blevet snydt for sin løn i det halve år, han havde arbejdet som uddannet. Nikolaj var også blevet snydt i sin elevtid.

Uanset om en arbejdsplads har overenskomst eller ej, har elever altid de samme rettigheder, som en overenskomst ville give dem. Det betyder, at Nikolaj havde krav på yderligere knap 18.000 kroner i manglende pension, feriepenge og fritvalgsordning under elevtiden.

HK vandt sagerne

Sagen om de manglende tillæg i elevtiden blev i første omgang behandlet af Uddannelsesnævnet, men da firmaet aldrig mødte op til forhandlingerne, sendte HK sagen videre i retten, som dømte ModelHouse Production til at betale Nikolaj de 17.681 kroner, som han havde til gode.

Også når det gælder den manglende løn i perioden som færdiguddannet, har HK fået medhold i retten. ModelHouse Production blev dømt til at betale de nøjagtig 103.399,42 kroner, som HK havde krævet på Nikolajs vegne.

Men ModelHouse Production ville ikke betale. Firmaet hævdede, at det ingen penge havde. Samtidig havde firmaets ejere flyttet alle sine aktiviteter over i det nye modelbureau, 1st Modelbooking.

- Selv om ejerne er de samme, kan vi ikke stille krav over for det nye firma. Derfor var vi tvunget til at indgive konkursbegæring af det firma, som var tømt for værdier, forklarer Thomas Ensbye.

Pengene er tabt

Manglende feriepenge er det eneste, som Lønmodtagernes Garantifond dækker, også selv om den manglende betaling ligger længere end et halvt år tilbage i tiden.

Derfor var de manglende feriepenge på i alt 17.700 kroner det eneste, Nikolaj fik udbetalt efter konkursen. Resten af pengene er tabt

- Hvis han var kommet til HK med det samme, da der opstod problemer med hans løn som fastansat, kunne vi have hjulpet ham. I så fald havde vi nemlig sørget for, at han også kunne dokumentere sine krav, forklarer Thomas.

Nikolaj skulle med andre ord fra den første dag, hvor han ikke fik sin løn som aftalt, have gjort skriftligt krav på den manglende betaling, og i øvrigt have fortsat med løbende at gøre krav i det halve år, hvor han fik for lidt i løn. Havde han gjort det, ville Lønmodtagernes Garantifond have dækket den manglende løn længere end et halvt år tilbage i tiden.

Støder retsbevidstheden

- At firmaets ejere både kan slippe for at betale, hvad de skylder, og samtidig fortsætte virksomheden under et andet navn er selvfølgelig stødende for retsbevidstheden. Det er en uretfærdig lovgivning, der hjælper konkursryttere og lader de unge i stikken, siger Thomas Ensbye.

Han råder alle til at kontakte deres fagforening, inden de indgår aftaler både som elever og som fastansatte.

- Der er så meget, der kan gå galt, og så mange regler, der er svære at overskue for de fleste, at der stort set altid sker fejl. Enten fordi arbejdsgiverne vil snyde, eller fordi de heller ikke kender reglerne. Derfor er det altid en god ide, at få et par professionelle øjne til at tjekke aftalerne, inden man indgår dem, siger han.

Læs også ’Unge snydes af modelbureau’