Lægesekretærer fjernede flaskehals

13. februar 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lars Friis

Tusindvis af journaler ventede på at blive ajourført i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center. Det truede både effektiviteten og patientsikkerheden, men så gjorde sekretærerne en helt ekstraordinær indsats.

7.000 mundtlige diktater havde hobet sig op, og der kunne være op til en måneds ventetid på, at de blev skrevet ud og kunne indgå i patienternes journaler. Sådan var situationen for godt et år siden i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center og den var i høj grad utilfredsstillende for behandlere og de berørte patienter på grund af den usikkerhed, der risikerede at opstå om den videre behandling.

En analyse viste samtidig, at der manglede lægesekretærer, men også at der ikke var økonomi til at ansætte flere. På afdelingen i Glostrup fik det ledende lægesekretær Mie Vorbeck til at sætte gang i alternative løsninger. Og det er i høj grad hendes fortjeneste, at antallet af uskrevne notater nu er kommet ned på et acceptabelt niveau på 400, lyder det anerkendende fra tillidsrepræsentanten.

- Det er høj grad hendes informerende, åbne og involverende ledelsesstil og hendes tillidsfulde tilgang til sekretærerne, der har været med til at løse problemet, siger Tina Rudnicki, der er tillidsrepræsentant for de 51 lægesekretærer i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.

Mere uforstyrret ro

Ledende lægesekretær Mie Vorbeck har styr på målene og sørger for at følge op.

Metoden var blandt andet at give de skrivende sekretærer mere uforstyrret ro til at kunne koncentrere sig om opgaven. På baggrund af forslag fra medarbejderne blev der sørget for, at de på skift i perioder slap for at besvare telefonopkald, booke behandlingstider og bidrage til alle de andre servicefunktioner, der får afsnittenes indsats til at hænge sammen.

Lægesekretærerne har også fået tilbudt hjemmearbejdspladser og stillelokaler, hvor de ikke må forstyrres, når de skriver. Den ledende lægesekretær har desuden gennemført samtaler med alle sine medarbejdere, hvor de i fællesskab har opstillet individuelle mål, som har udmøntet sig i et mål for hele afdelingen, og Mie Vorbeck overvåger meget tæt, hvordan det går med at opfylde målene.

- Hver måned får jeg data for hver enkelt medarbejders produktion: Altså hvor mange notater hver enkelt skriver. De data følger jeg op på og deler med den enkelte og kun den enkelte. Skulle der være en enkelt, som ligger under sine individuelle mål, ser vi på, om det skyldes noget særligt, eller der måske snarere er grund til at justere på målsætningen. Det giver klarhed om målet og en høj grad af synlighed, fortæller Mie Vorbeck til Psykiatri-Nyt, Region Hovedstadens Psykiatris nyhedsbrev. (Linket virker ikke pr. 22. juni 2017).

Et tillidsfuldt samarbejde

Hun roser sine ”dygtige og engagerede medarbejdere, som virkelig kæmper for sagen” og betegner deres indsats som enestående. Selv om mange kan være bekymrede, når ens arbejdsindsats på den måde måles, giver det ifølge tillidsrepræsentant Tina Rudnicki god mening, når oplevelsen er, at det håndteres på en ordentlig måde.

- Mies menneskelige egenskaber betyder, at vi har tillid til hende, og jeg tror ikke, at der er nogen, der føler sig overvåget, fordi hun kan se, hvor langt hver enkelt er med hensyn til at nå sine mål. Vi har heller ikke noget problem med at gå til hende, hvis vi i en uge af forskellige årsager har vanskeligt ved at nå vores mål. Så finder vi i fællesskab en løsning på det, fortæller Tina Rudnicki.

I perioden, hvor antallet af ophobede diktater er reduceret, har der i øvrigt været et markant fald i sygefraværet, blandt lægesekretærerne. Det betyder jo noget for arbejdsmiljøet, at opgaverne ikke hober sig op.

Lægesekretær

Som lægesekretær er du en del af et stærkt fagligt fællesskab i hk

Besøg din landsforening

Nyheder fra DL

Lægesekretærer i markant protest

20. september 2017  | HK Kommunal  | DL

Med slogans som "Slut med at være de pæne piger" og "Vi er den røde tråd i den hvide verden" mødte Region Hovedstadens lægesekretærer tirsdag op til demonstration foran regionsgården i Hillerød. Det skete i protest mod udsigten til såkaldte "gevinstrealiseringer" og afskedigelse af op mod 140 lægesekretærer.

Tusindvis af ideer forud for OK18

19. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Over 20.000 forslag og ideer til, hvordan vi gør HK-arbejdspladserne i kommuner og regioner endnu bedre. Det er resultatet af HK Kommunals kampagneuger tidligere i september, der markerer startskuddet på OK18.

Din lønforsikring bliver markant forbedret

18. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Fra 1. oktober 2017 bliver HK Kommunals kollektive lønforsikring markant forbedret. For en ledig med en tidligere månedsløn på 25.000 bliver forsikringsydelsen næsten tredoblet. Forbedringen målt i procenter er størst for dem med de laveste indtægter. Ingen ekstraudgift for medlemmerne.

Robotten – din nye usynlige kollega

06. september 2017  | HK Kommunal  | DL

Robotteknologi gør sit indtog i det offentlige. En række kommuner og regioner kører i øjeblikket projekter, der skal teste potentiale, gevinster og udfordringer ved automatisering af administrative opgaver. De første erfaringer viser, at medarbejderne efterspørger endnu mere.

Lægesekretærer er på barrikaderne

06. september 2017  | HK Kommunal  | DL

Følgerne af Sundhedsplatformen har i den grad øget lægesekretærernes synlighed. Tillidsrepræsentanter har sendt en fælles appel til politikerne.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK