Ny overenskomst med tidsler

16. februar 2015  |  Sjælland  |

Ny overenskomst for statsansatte gør det ikke nemmere at fastholde kvalificerede medarbejdere på de statslige arbejdspladser i Region Sjælland.

Foto af Estrid Husen, afdelingssektorformand i HK Stat Sjælland

Det er noget af en blandet buket af aftaler, der udgør forslaget til en ny overenskomst for de statsansatte. Finansministeren og organisationerne blev hurtigt enige, og buketten af aftaler, der efter min mening ikke er uden tidsler, skal nu til urafstemning blandt medlemmerne. Jeg er glad for, at det sandsynligvis lykkes at sikre reallønnen. Men penge til lokal løndannelse er det noget svært at få øje på, hvilket endnu engang undergraver intentionerne i de statslige lønsystemer. Pensionen vil blive forbedret på særlige områder, så de statsansatte fra dag ét får et højere pensionsbidrag end hidtil. Parterne er også blevet enige om forbedring af fædres adgang til orlov med en uge. Endvidere videreføres kompetencefonden. Men fremover bliver det arbejdspladserne selv, der igen skal betale videre- og efteruddannelse for opsagte medarbejdere i forbindelse med omstillingsprojekter. Det, synes jeg, er særdeles rimeligt.

Derimod lykkes det ikke at sikre de såkaldte kutymefridage. Det er forsat op til den enkelte arbejdsplads at forhandle sig frem til en lokal aftale. Der har i de senere år været meget blæst om vores såkaldt betalte middagspause. Her har finansministeriet åbenbart forstået den goodwill og ekstra fleksibilitet, der ligger i den aftale, og valgt ikke at ville ændre den.

Der er mange flotte ord i aftaleteksten om at styrke det lokale samarbejde mellem parterne på arbejdspladsen. Men papir er som bekendt taknemmeligt. Jeg håber, at mine ord her må blive gjort til skamme, og at det endelig må lykkes at genindføre en god og konstruktiv dialog på statens arbejdspladser. I HK Stat Sjælland vil vi gøre, hvad vi kan, for at det lykkes.

Jeg er glad for, at finansministeren endelig har erkendt, at medarbejderne mistrives på de statslige arbejdspladser. Det har vi vidst længe i HK Stat Sjælland, men det har hidtil været vanskeligt at trænge igennem med synspunktet. Nu er det lykkes med et tilsagn om at oprette et udrykningsteam, der skal se på arbejdsmiljøet på den enkelte statslige arbejdsplads. Teamet skal foreløbig fungere i de 3 år, som overenskomsten løber.

Det er et godt initiativ, men jeg synes, det er skræmmende, at det er nødvendigt. Nu håber jeg, det får den ønskede effekt og er med til at forbedre trivslen for alle parter på de statslige arbejdspladser.

Stat Overenskomst

flere nyheder