Centralisering – en forbandelse eller udvikling?

17. februar 2015  |  Sjælland  |

Centraliserings- og digitaliseringsbølgerne i de senere år har gjort, at stadig mere magt, indflydelse og udvikling er flyttet til København og de større byer. Det giver kommuner og regioner mindre råderum og frihed, og derved mindre lokalt demokrati, medindflydelse og handlekraft.

Foto af Michael Rosenberg, afdelingssektorformand i HK Kommunal Sjælland

Befolkningen i landdistrikterne er faldet med 5,2 procent siden 2009, og i de sjællandske land- og yderområder mærkes de negative konsekvenserne. Usælgelige boliger og drastisk faldende huspriser er sørgelige beviser.

Er løsningen så, at regionerne skal nedlægges?

Det mener partierne, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance. Partierne foreslår, at vores regioner skal nedlægges, og styringen af sygehusene skal centraliseres og drives af private bestyrelser i skøn fingerfletning med centralt placerede embedsmænd.

Men - regionerne har andre opgaver end sygehusene, nemlig regional vækst og udvikling. Opgaver, som erhvervsudvikling, turisme, kulturprojekter, infrastruktur og kollektiv trafik glemmes i debatten. Opgaver, som de fleste kommuner ikke har styrke til at varetage alene.

Hvis regionerne nedlægges, mister vores sjællandske yderområder og lokalsamfund endnu en samarbejdspartner, der kan være med til at forhindre, at Danmark deles op i et A-hold og et B-hold. En yderlig skævdrejning af Danmark ser jeg ikke som en løsning.

Hvorfor ønsker Dansk Folkeparti at sætte endnu mere fart på den udvikling?
- Svært at forstå, men partiet er måske så tæt på magten nu, at man helt har glemt det lokale ophav? Hvis beslutninger mere eller mindre skal træffes fra centralt hold, så kan det frygtes, at der bliver færre sygehuse på Sjælland. Borgerne vil få længere afstand til livgivende behandling, herunder forebyggende indsats – og flere små lokalsamfund vil uddø.

Hvorfor lurepasser partierne?

Venstre lurepasser og har endnu ikke meldt klart ud, om partiet vil være med til at skubbe på den udvikling, der affolker vore landdistrikter. Hvad mener de sjællandske politikere fra Venstre, DF, LA og K om fremtiden for regionerne? I svigter jeres vælgere ved ikke at melde klart ud.

Vi bliver nødt til at sørge for, at der skabes lige muligheder for alle mennesker i dette land. Både for dem i byerne og dem på landet.

Bevarelse af regionerne er en grundsten i den udvikling. Nedlægger man regionerne og det folkevalgte demokrati bag dem, jager vi endnu flere folk ud af landdistrikterne - og mulighederne for at genskabe det decentrale Danmark forsvinder. I stedet får vi en stor og kold bureaukratisk konkurrencestat, fortsat præget af new public management. Prisen for den konstante centralisering bliver skyhøj. Nemlig et skævvredet Danmark, hvor de, der er udenfor, virkelig er udenfor.

Hvad mon de sjællandske politikere og kandidater reelt mener om fremtiden for regionerne?
- Klare udmeldinger har vi vælgere krav på at få.

Kommunal Politik

flere nyheder