Borgernes tillid til det offentlige daler

18. februar 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |

Der er fokus på besparelser men resultatet er, at folk føler sig som endnu et nummer i rækken, siger forskere.

45 procent af danskerne mener, at danskernes forhold til offentligt ansatte i myndigheder - herunder i kommuner, jobcentre og så videre - er blevet dårligere de seneste fire år. Det viser en undersøgelse lavet af Epinion for tænktetanken CURA

Og det overrasker ikke direktøren for tænketanken, Karen Lumholt. Ifølge Ugebrevet A4 ser hun tallene som et udtryk for, at borgerne er ved at miste tilliden til et system, der sætter økonomien før mennesket.

- Der hersker en økonomisk målsætning, hvor det handler om at skabe besparelser. Det ser jo så pænt ud på papiret. Problemet er bare, at når der spares på mennesker og tiden til det personlige møde, så føler folk sig som et nummer i rækken. Så mister de loyaliteten og troen på systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.

Hun bliver bakket op af HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Udviklingen i den offentlige sektor er også frustrerende for de medarbejdere, som ønsker at give borgerne en god behandling. De skal forsvare et system, som de ikke selv føler de har nok indflydelse på. Derfor er det vigtigt at politikere og ledelse i højere grad har tillid til de medarbejdere, som har den direkte borgerkontakt, og lytter til de ideer og forslag til at løse opgaverne. Mennesker passer ikke ind i regneark ligegyldigt hvor meget man prøver, siger Bodil Otto.

Advarer mod konsekvenserne

Danskernes dalende tillid til det offentlige kan få store konsekvenser, advarer forskningschef ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole, Roger Buch:

- Hvis systemet bliver umenneskeligt, så mister både borgerne og de offentligt ansatte respekten for det. Og hvis man mister respekten, så gider man heller ikke hjælpe med at holde systemet kørende. Det kan få hele velfærdssystemet til at skride, vurderer han.

Styringsredskaber med indbygget mistillid

Udviklingen på de offentlige arbejdspladser er ifølge Rasmus Wilig, der er lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, et resultat af det mangeårige fokus på new public management.

- I de her styringsredskaber er der en indbygget mistillid, hvor man holder øje med de ansatte, fordi man ikke tror, at de gør deres arbejde godt nok, siger Rasmus Wilig til Ugebrevet A4. Han mener ifølge Ugebrevet A4, at der er sket et demokratisk skred i den måde, vi forholder os til hinanden på.

- Hvor det tidligere var borgerne, der skulle stille kritiske spørgsmål til staten, er det nu kommuner, regioner og stat, der stiller kritiske spørgsmål til borgerne, siger han.

Politik HK-medlemmer Arbejdsmarked

Har du også læst...

OK18: Vi kæmper for reallønnen

22. februar 2018  | HK Kommunal  | DL

Der er torsdag fortsat ikke for alvor kommet gang i overenskomstforhandlingerne i kommuner og regioner. HK Kommunals formand,Bodil Otto, håber på et forlig, men konstaterer, at det ser vanskeligt ud. Forberedelsen af en mulig konflikt går nu i gang.

Katten efter MUS'en

21. februar 2018  | HK Kommunal

Flere organisationer efterlyser alternativer til den årlige MUS, som de betegner som tung og forældet. Indtil videre kan MUS ikke undværes som den samtale, hvor man går i dybden med medarbejderens udvikling, mener HK Kommunal.

Administrative udgifter er ikke altid hvad de ser ud til

19. februar 2018  | HK Kommunal

Lyngby-Taarbæk Kommune har bedt et hold forskere analysere dens administrative udgifter og sammenligne med tre andre kommuner. På overfladen ser det ikke godt ud, men reelt set er forskellen minimal og kan let forklares.

Se alle nyheder

Lukket i dag