Borgernes tillid til det offentlige daler

18. februar 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |

Der er fokus på besparelser men resultatet er, at folk føler sig som endnu et nummer i rækken, siger forskere.

45 procent af danskerne mener, at danskernes forhold til offentligt ansatte i myndigheder - herunder i kommuner, jobcentre og så videre - er blevet dårligere de seneste fire år. Det viser en undersøgelse lavet af Epinion for tænktetanken CURA

Og det overrasker ikke direktøren for tænketanken, Karen Lumholt. Ifølge Ugebrevet A4 ser hun tallene som et udtryk for, at borgerne er ved at miste tilliden til et system, der sætter økonomien før mennesket.

- Der hersker en økonomisk målsætning, hvor det handler om at skabe besparelser. Det ser jo så pænt ud på papiret. Problemet er bare, at når der spares på mennesker og tiden til det personlige møde, så føler folk sig som et nummer i rækken. Så mister de loyaliteten og troen på systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.

Hun bliver bakket op af HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Udviklingen i den offentlige sektor er også frustrerende for de medarbejdere, som ønsker at give borgerne en god behandling. De skal forsvare et system, som de ikke selv føler de har nok indflydelse på. Derfor er det vigtigt at politikere og ledelse i højere grad har tillid til de medarbejdere, som har den direkte borgerkontakt, og lytter til de ideer og forslag til at løse opgaverne. Mennesker passer ikke ind i regneark ligegyldigt hvor meget man prøver, siger Bodil Otto.

Advarer mod konsekvenserne

Danskernes dalende tillid til det offentlige kan få store konsekvenser, advarer forskningschef ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole, Roger Buch:

- Hvis systemet bliver umenneskeligt, så mister både borgerne og de offentligt ansatte respekten for det. Og hvis man mister respekten, så gider man heller ikke hjælpe med at holde systemet kørende. Det kan få hele velfærdssystemet til at skride, vurderer han.

Styringsredskaber med indbygget mistillid

Udviklingen på de offentlige arbejdspladser er ifølge Rasmus Wilig, der er lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, et resultat af det mangeårige fokus på new public management.

- I de her styringsredskaber er der en indbygget mistillid, hvor man holder øje med de ansatte, fordi man ikke tror, at de gør deres arbejde godt nok, siger Rasmus Wilig til Ugebrevet A4. Han mener ifølge Ugebrevet A4, at der er sket et demokratisk skred i den måde, vi forholder os til hinanden på.

- Hvor det tidligere var borgerne, der skulle stille kritiske spørgsmål til staten, er det nu kommuner, regioner og stat, der stiller kritiske spørgsmål til borgerne, siger han.

Politik HK-medlemmer Arbejdsmarked

Har du også læst...

Tusindvis af ideer forud for OK18

19. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Over 20.000 forslag og ideer til, hvordan vi gør HK-arbejdspladserne i kommuner og regioner endnu bedre. Det er resultatet af HK Kommunals kampagneuger tidligere i september, der markerer startskuddet på OK18.

Stress og mavesår hænger alligevel sammen

18. september 2017  | HK Kommunal

For flere år siden blev det bevist, at stress ikke gav mavesår, men nu viser forskning, at den gamle sammenhæng nok gælder alligevel.

Din lønforsikring bliver markant forbedret

18. september 2017  | HK Kommunal  | DL  | Chefgruppen

Fra 1. oktober 2017 bliver HK Kommunals kollektive lønforsikring markant forbedret. For en ledig med en tidligere månedsløn på 25.000 bliver forsikringsydelsen næsten tredoblet. Forbedringen målt i procenter er størst for dem med de laveste indtægter. Ingen ekstraudgift for medlemmerne.

Se alle nyheder

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK