Borgernes tillid til det offentlige daler

18. februar 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |

Der er fokus på besparelser men resultatet er, at folk føler sig som endnu et nummer i rækken, siger forskere.

45 procent af danskerne mener, at danskernes forhold til offentligt ansatte i myndigheder - herunder i kommuner, jobcentre og så videre - er blevet dårligere de seneste fire år. Det viser en undersøgelse lavet af Epinion for tænktetanken CURA

Og det overrasker ikke direktøren for tænketanken, Karen Lumholt. Ifølge Ugebrevet A4 ser hun tallene som et udtryk for, at borgerne er ved at miste tilliden til et system, der sætter økonomien før mennesket.

- Der hersker en økonomisk målsætning, hvor det handler om at skabe besparelser. Det ser jo så pænt ud på papiret. Problemet er bare, at når der spares på mennesker og tiden til det personlige møde, så føler folk sig som et nummer i rækken. Så mister de loyaliteten og troen på systemet, siger Karen Lumholt til Ugebrevet A4.

Hun bliver bakket op af HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Udviklingen i den offentlige sektor er også frustrerende for de medarbejdere, som ønsker at give borgerne en god behandling. De skal forsvare et system, som de ikke selv føler de har nok indflydelse på. Derfor er det vigtigt at politikere og ledelse i højere grad har tillid til de medarbejdere, som har den direkte borgerkontakt, og lytter til de ideer og forslag til at løse opgaverne. Mennesker passer ikke ind i regneark ligegyldigt hvor meget man prøver, siger Bodil Otto.

Advarer mod konsekvenserne

Danskernes dalende tillid til det offentlige kan få store konsekvenser, advarer forskningschef ved Danmarks Journalist- og Mediehøjskole, Roger Buch:

- Hvis systemet bliver umenneskeligt, så mister både borgerne og de offentligt ansatte respekten for det. Og hvis man mister respekten, så gider man heller ikke hjælpe med at holde systemet kørende. Det kan få hele velfærdssystemet til at skride, vurderer han.

Styringsredskaber med indbygget mistillid

Udviklingen på de offentlige arbejdspladser er ifølge Rasmus Wilig, der er lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, et resultat af det mangeårige fokus på new public management.

- I de her styringsredskaber er der en indbygget mistillid, hvor man holder øje med de ansatte, fordi man ikke tror, at de gør deres arbejde godt nok, siger Rasmus Wilig til Ugebrevet A4. Han mener ifølge Ugebrevet A4, at der er sket et demokratisk skred i den måde, vi forholder os til hinanden på.

- Hvor det tidligere var borgerne, der skulle stille kritiske spørgsmål til staten, er det nu kommuner, regioner og stat, der stiller kritiske spørgsmål til borgerne, siger han.

Politik HK-medlemmer Arbejdsmarked

Har du også læst...

Jobindsatsen skal beskæres med en sjettedel

22. november 2017  | HK Kommunal

Erhvervslettelser skal ifølge regeringen finansieres med besparelser i beskæftigelsesindsatsen på 870 millioner kroner årligt. Kommuner med flest ledige bliver hårdest ramt.

Rebild og Næstved kommuner vandt elev-priser

22. november 2017  | HK Kommunal  | Elev i kommune og region

Årets Praktiksted for kontorelever i kommuner og regioner gik til Rebild Kommune, mens Næstvæd Kommunes elevklub blev Årets Elevklub.

Længere levetid bliver indregnet i din pensionsordning

20. november 2017  | HK Stat  | HK Kommunal

Vi lever markant længere tid end for blot få år siden. Pensionsudbetalingerne skal strækkes over flere år, men vi bliver også længere tid på arbejdsmarkedet. Sampension indretter nu pensionsordningerne, så de følger ændringerne.

Se alle nyheder