OK15: Håb om aftale for regionerne i weekenden

18. februar 2015  |  HK Kommunal  |  DL  |  Lars Friis

Fredag tager parterne på det regionale arbejdsmarked fat på den sidste runde om en ny overenskomst, som sandsynligvis bliver aftalt i løbet af weekenden.

I sidste weekend skulle forhandlerne være i gang helt frem til natten mellem søndag og mandag, før en aftale om en treårig overenskomst for de kommunalt ansatte kunne skrives under. Fredag går de afsluttende forhandlinger om en tilsvarende overenskomst for de ansatte i regionerne i gang.

De indledende drøftelser mellem ”teknikerne” hos Danske Regioner og de faglige organisationer er forløbet planmæssigt, og der er klare forventninger om, at overenskomstaftalen for regionerne er forhandlet på plads af organisationernes politikere i løbet af weekenden. Herefter vil de specielle forhandlinger om HK Kommunals særlige aftale med de regionale arbejdsgivere begynde onsdag i næste uge.

Realløn og kompetenceudvikling

HK Kommunal går til forhandlingerne med et højtprioriteret ønske om generelle lønstigninger, der sikrer reallønnen i overenskomstperioden. Derudover vil man blandt andet også tage medlemmernes ønske om flere midler til kompetenceudvikling meget alvorligt.

- På det kommunale område har vi en velfungerende aftale om en kompetencefond. Jeg håber, at vi i aftalen med regionerne kan få noget, der er mindst lige så godt, siger Bodil Otto, formand for HK Kommunal med henvisning til den regionale kompetencepulje, der viste sig at være utilstrækkelig og hurtigt blev opbrugt, efter at den nuværende overenskomst blev indgået.

Hvis en aftale om en ny overenskomst bliver godkendt ved en afstemning blandt medlemmerne, træder den i kraft pr. 1. april 2015.

Sidst opdateret 19. februar 2015 kl. 12:34

OK15 HK Kommunal Netværk

Har du også læst...

10.000 ansatte i Københavns Kommune får fleksibel arbejdstid

24. maj 2018  | HK Kommunal

Nu kan 10.000 medarbejdere i Københavns Kommune se frem til fleksibel arbejdstid. Efter succes med et pilotforsøg udbredes tilbuddet til samtlige medarbejdere i sundheds- og omsorgsforvaltningen. Håbet er, at det kan udbredes til alle kommunens forvaltninger.

OK18: Afstemning er kommet godt fra start

24. maj 2018  | HK Kommunal  | DL

Mere end halvdelen af HK Kommunals medlemmer har allerede deltaget i afstemningen om den nye overenskomst. Der er lodtrækning om flotte præmier blandt alle deltagere.

Ringkøbing-Skjern har landets bedste jobcenter

23. maj 2018  | HK Kommunal

LO har rangordnet alle landets jobcentre via et jobcenterindex, der blandt andet måler på uddannelsesandel, aktiveringsgrad og ledighed hos ikke vestlige indvandrere.

Se alle nyheder

Åbningstid: Åben i dag 08-16