Hjælp! Jeg har stress

18. februar 2015  |  Østjylland  |

Hvert år henvender flere hundrede medlemmer sig til HK Østjylland på grund af stress.

Det er trist at sige det, men stress er blevet en folkesygdom. Tusindvis af ansatte på det danske arbejdsmarked har symptomer på stress hver dag. Og det er dyrt. Både økonomisk og menneskeligt.

HK Østjyllands medlemmer er ingen undtagelse fra stress-statistikkerne. Det kan de tale med om i arbejdsmiljøteamet, der hver dag er i kontakt med medlemmer, ønsker hjælp og rådgivning om stress.

- Stress kan ramme alle. Og der er mange forskellige årsager. Men vi ser ofte, at det er meget ansvarsbeviste mennesker, der bliver ramt. De løser flere opgaver, end de reelt kan nå. Enten fordi de selv har påtaget sig dem eller fordi chefen har bedt dem om det, fortæller arbejdsmiljøvejleder Mette Aarestrup Friis fra HK Østjyllands Arbejdsmiljøteam.

HK Østjylland har ikke opgjort, hvor mange medlemmer, der kontakter afdelingen på grund af stress. Men det er ifølge arbejdsmiljøteamet flere hundrede hvert år.

- Det er ikke unormalt, at de ringer for at spørge om noget, der ikke handler om stress. Men når vi har talt med dem et stykke tid, så viser det sig, at stress er den egentlig grund til at de ringer for at få hjælp, fortæller Mette Aarestrup Friis.

Trivselspolitik

Mette Aarestrup Friis

På de offentlige arbejdspladser er der indgået en trivselsaftale med arbejdsgiverne. Derfor har HK Østjylland mulighed for at rykke ud og hjælpe tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, med at får arbejdsmiljøet tilbage på sporet, hvis det går galt. Men det er kun en mulighed på det private arbejdsmarked, hvis arbejdsgiveren ønsker det.

- Ofte er det arbejdsgiveren – eller chefen – der er årsagen til, at en medarbejder får stress. Med en cheftitel følger ikke nødvendigvis kompetencerne til at lede arbejdspladsen. Mange ledere er konfliktsky og uklare i deres forventninger til medarbejderne. Og så er det, at de ansvarsbevidste og pligtopfyldende medarbejdere tager over med alt for mange opgaver til følge, siger Mette Aarestrup Friis.

Derfor anbefaler HK Østjylland alle arbejdspladser at blive enige om en trivselspolitik, så medarbejdere og ledelse i fællesskab kan forebygge blandt andet stress-sygemeldinger.

Når et stress-ramt medlem henvender sig til HK Østjyllands arbejdsmiljøteam, starter et ofte månedlangt forløb, hvor Mette Aarestrup Friis og hendes kollegaer hjælper medlemmet med at komme tilbage på sporet.

- Vi anbefaler vores medlemmer til at gå til egen læge, for vi kan naturligvis ikke vurdere, om et medlem er syg er stress. Men vi kan som regel godt høre på dem, om det her er alvorligt, eller om de blot skal have nogle værktøjer til at sige fra, så de ikke ender med en sygemelding, fortæller Mette Aarestrup Friis.

De medlemmer, der bliver sygemeldt med stress oplever ofte, at alt er kaos. Deres hukommelse er påvirket og de har meget svært ved at overskue selv simple ting.

- Vi hjælper dem med at få system i deres kaos. Mange af dem har svært ved at erkende, at de er sat skakmat i en periode. De håber, at et par enkelte fri- eller feriedage er løsningen. Andre forsøger at arbejde sig ud af det. Når det så går op for dem, at det kan tage uger og måneder at blive rask, så har de virkelig brug for vores hjælp til at overskue situationen og hvad der skal ske med deres job, siger Mette Aarestrup Friis.

Arbejdsmiljø Stress

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK