Minister trækkes ind i sag om psykiske arbejdsskader

18. februar 2015  |  Østjylland  |

Betyder det et nej? Ja, det gør det! Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) afviste i dag at ændre på kriterierne for at få anerkendt psykiske arbejdsskader.

Ministeren traekkes ind i sagen

En medarbejder, der brækker benet, mens hun udfører sit job. Det er til at forholde sig til. Langt værre er det med medarbejderen, der går ned med stress, fordi arbejdsopgaverne er blevet for mange. Det sker for et stigende antal medarbejdere på de danske arbejdspladser. Men 95 procent af de sager, der anmeldes til arbejdsskadestyrelsen afvises. Det fik i dag SF’s arbejdsmarkedsordfører Eigil Andersen til at stille spørgsmål til beskæftigelsesministeren.

"Hvad mener ministeren om, at se nærmere på kriterierne for at få erstatning for psykiske arbejdsskader  - f.eks. depression og angst, som er forårsaget af f.eks. stress (udbrændthed) på grund af alt for stor arbejdsmængde/belastning i arbejdet eller forårsaget af mobning, sexchikane, vold eller trusler om vold på jobbet - med henblik på, at flere fremover kan få erstatning?"

Men spørgsmålet fik ikke Henrik Dam Kristensen til at love ændringer på området foreløbig.

- Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at man kan blive syg af at gå på arbejde. Men jeg mener ikke, at der er grundlag for ændringer på nuværende tidspunkt, lød ministerens svar.

Henrik Dam Kristensen henviste til Modena-projektet, der blev sat i gang for cirka fire år siden, netop fordi Arbejdsskadestyrelsen afviser langt de fleste sager om psykiske arbejdsskader. Projektets opgave er at undersøge sammenhænge mellem arbejde og helbred.

- Erhvervssygdomsudvalget skal diskutere rapporten fra Modena-projektet den 10. marts, og når drøftelserne er afsluttet, vil Arbejdsskadestyrelsen fortælle, om de har grund til at ændre kriterierne for anerkendelse af psykiske arbejdsskader, lød det fra ministeren.

Spørgsmålet til ministeren blev rejst på baggrund af HK Østjyllands fokus på netop psykiske arbejdsskader. Mange medlemmer henvender sig for at få hjælp på grund af stress og udbrændthed. Men selv om medlemmerne får diagnosen ”svær arbejdsrelateret stress” og kan fremvise dokumentation for mange timers overarbejde, bliver diagnosen ikke anerkendt af Arbejdsskadestyrelsen.

- Ministerens svar er nok forventeligt. Desværre. Men vi vil naturligvis have fokus på Modena-projektets konklusioner og oplyse både erhvervssygdomsudvalget og politikerne om de mange sager, HK har alene her i Østjylland. Og så vil vi lokalt arbejde på at etablere et tættere samarbejde med arbejdsgiverne om at sikre det gode arbejdsmiljø, siger fællesformand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard.

Årsagen til de mange afslag skyldes, at det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for, at medarbejderne ikke bliver syge. Derfor må der ikke være andre faktorer end arbejdet, der kan være årsag til lidelsen. Eksempelvis belastninger i privatlivet.

I Folketingssalen ærgrede Eigil Andersen sig over ministerens afvisning af at gribe ind allerede nu.

- Det betyder altså nej! Men er ministeren ikke enig med mig i, at skal man være sikker på, at den pågældende arbejdsskade skyldes jobbet, så vil det netop være meget få, der kan få erstatning, fordi man næsten altid vil kunne henvise til ting i privatlivet? spurgte han.

- Betyder det nej? Ja, det gør det. På nuværende tidspunkt. Men alle partier i Folketinget har fokus på problemstillingen, lød svaret fra ministeren.

Arbejdsmiljø Arbejdsskade