Bunkerne hober sig op på jobcentre

19. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Et nyt it-system volder store problemer på jobcentrene. Konsulenterne må skrive sagsakter i hånden og har udsigt til en stor sagspukkel.

Manglende tid til test af et nyt it-system skaber kaos på 86 ud af 94 jobcentre, som benytter et nyt it-system, Momentum, leveret af KMD. Det skulle bruges til at håndtere de mange tilbud om blandt andet virksomhedspraktik, løntilskud og uddannelse, der skal hjælpe ledige tilbage til arbejdsmarkedet, men indtil videre er det især jobkonsulenterne, der har udsigt til øget beskæftigelse.

Systemet skulle virke fra årsskiftet som et led i beskæftigelsesreformen, der blev aftalt i juni sidste år. HK Kommunal støttede intentionerne i reformen, men advarede også mod at have for travlt i forbindelse med implementeringen. Ilse Asmussen, der er formand for beskæftigelsesområdet i HK Kommunal, vurderer, at tusindvis af medarbejdere i jobcentrene med det nuværende kaos har udsigt til at øge deres arbejdsmængde med ca. 50 procent til systemet kommer til at virke.

- I øjeblikket er vi nødt til at skrive notater om de tilbud, der aftales, i journalen, fordi de ikke kan oprettes. Bunkerne hober sig op, indtil systemet begynder at virke igen. Der kan ikke laves praktikaftaler og så videre, og der er risiko for, at kommunerne ikke får den refusion af staten, som man er berettiget til. Desuden er arbejdsflowet ikke i orden, fordi allerede indgåede aftaler ikke er konverteret med over i det nye system. Det giver meget dobbeltarbejde, og det er selvfølgelig ret frustrerende og enormt stressende for medarbejderne, fortæller Ilse Asmussen.

Et forudsigeligt sammenbrud

Hun kalder det ”historien om et forudsigeligt sammenbrud” og sammenligner det nuværende it-kaos med tilsvarende situationer, når ny lovgivning skal implementeres på meget kort tid. For eksempel tiden efter kontanthjælpsreformen, hvor man i en periode blandt andet var nødt til at anvende nødblanketter, fordi udviklingen af it-systemerne ikke gik så hurtigt, som politikerne havde kalkuleret med.

- Derfor var vores anbefaling i forbindelse med beskæftigelsesreformen, at der nu skulle være ordentlig tid til implementeringen. Vi vil jo gerne gøre en optimal indsats over for borgerne og virksomhederne, og vi ved af erfaring, at jobcentrenes troværdighed er på spil, når systemerne ikke virker. Beskæftigelsesreformen havde blandt andet til hensigt at få den virksomhedsrettede indsats til at virke mere professionel, og nu skal jobcentrenes ansatte så lægge øre til en masse kritik, bare fordi politikerne har for travlt med at få ny lovgivning til at virke, siger Ilse Asmussen.

Arbejdsmarked Social og beskæftigelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK