Må chefen blande sig i din livsstil?

19. februar 2015  |  HK Stat  |

Op mod hver anden HK’er i staten ville blive vred over en besked fra chefen om at leve sundere for at nedbringe sygefraværet. Nogle opfatter det som chefens ret at påpege en mulig sammenhæng mellem livsstil og sygedage.

Gennem nogle måneder har du meldt dig syg på arbejde noget oftere end dine kolleger. En dag trækker chefen dig til side og konfronterer dig med de mange fraværsdage. ’Du burde levere sundere,’ siger hun med hævet pegefinger. Hvad gør du?

Hvis du bliver vred eller ked af det over chefens ord, så reagerer du som op mod halvdelen af dine kolleger, nemlig godt 44 procent. Og hvis du bliver glad for chefens opmærksomhed på den mulige sammenhæng mellem din livsstil og dine sygedage, er du skruet sammen lige som 11 procent af dine HK-fæller på statens arbejdspladser.

Det viser en undersøgelse blandt 2.100 tilfældigt udvalgte medlemmer af HK Stat, som HK Statbladets redaktion gennemførte i januar. 535 svarede på spørgsmålet om chefens sundhedsbudskab.

Emnet vækker stærke følelser

27 procent er i tvivl om, hvordan de vil reagere. De svarer ’jeg ved det ikke’. Og op mod hver 5. skriver uddybende om, hvordan de ville have det med en chef, der sætter fingeren på sammenhængen mellem sygefravær og sundhed.

De mange personlige svar viser både, at chefens interesse for medarbejdernes sygefravær vækker stærke følelser hos medarbejdere – og at meningerne er delte om, hvad der er ret og rimeligt for en chef at stikke næsen i.

- Jeg ville finde det rimeligt og være flov, lyder et svar. Mens en anden HK’er fra undersøgelsen fastslår, at - det er en leders ret, da det er et spørgsmål om ressourcer.

Nej, mener en anden helt klart:

- Det eneste, vedkommende bør forholde sig til, er hvorvidt jeg kan passe mit arbejde eller ej. Jeg er hyret for at lave et arbejde, jeg er ikke sat i en institution for at blive passet af en pædagog!

Hænger levevis og sygefravær sammen?

Flere svar kredser om sammenhængen mellem den enkeltes levevis og antallet af sygedage.

- Mange sygedage har ikke nødvendigvis noget med folks sundhed at gøre, men fx med psykisk arbejdsmiljø eller problemer på hjemmefronten, mener en.

- Kommer an på situationen. Og om det virkelig skyldes min usunde livsstil. Hvis jeg ved, at jeg lever sundt og sundere end mange kollegaer, men af andre årsager var ramt af sygdom, så ville jeg blive gal.

Andre tillader sig at anfægte chefens kompetencer til at vurdere sammenhængen mellem livsstil og sygefravær. Det kunne fx være problemer med arbejdsmiljøet, der gør folk syge, mener flere.

- En chef er ikke nødvendigvis en sundhedsapostel – måske ligger der et latent problem (arbejdsbyrde eller andet), skriver en deltager i undersøgelsen.

Slet skjult trussel

Adskillige ville opfatte chefens bemærkning som en uheldsvanger advarsel og 'opfatte det som en slet skjult trussel om, at jeg eventuelt ville stå forrest, hvis der skulle fyres personale, såfremt jeg ikke gjorde noget ved min livsstil,' som en af deltagerne i undersøgelsen skriver.

Flere svar peger på, at chefen bør holde sig inden for nogle klare rammer, når hun taler med en medarbejder om antallet af sygedage:

- Hvis det var en del af en sygesamtale, hvor vi når frem til, at usundhed er problemet, så er det helt ok, skriver en.

En anden formulerer chefens råderum næsten som en paragraf i en personalepolitik:

- Chefen skal ikke blande sig i sammenhængen mellem sygedage og livsstil. Chefen bør dog være opsøgende i forhold til at afsøge om sygefravær kan nedbringes gennem forbedringer i medarbejderens fysiske og psykiske arbejdsmiljø og generelle arbejdsgiverbetalte sundhedstilbud.

Læs Omsorg eller utidig indblanding? og En god chef ... i HK Statbladet februar 2015.

Om HK/Sektorer/Stat/Hvordan ville du reagere, hvis du havde mange flere sygedage end dine kolleger, og din chef påpegede, at du burde leve sundere?

Lovpligtig sygefraværssamtale

En arbejdsgiver har pligt til at holde en personlig samtale – såkaldt  sygefraværssamtale – med en ansat, der er sygemeldt i længere tid. Det fremgår af sygedagpengelovens § 7a. Samtalen skal gennemføres senest 4 uger efter 1. sygedag, og den ansatte skal indkaldes med et rimeligt varsel. Hvis den ansatte på grund af sygdom er forhindret i at møde op, kan samtalen foregå pr. telefon. Formålet er at afklare, hvornår og hvordan den ansatte kan vende tilbage til arbejdet. Mulige initiativer kunne fx være en gradvis genoptagelse af arbejdet, skåneforanstaltninger eller ændrede arbejdsopgaver. Arbejdsgiveren må ikke stille spørgsmål om selve sygdommen og dens art, medmindre den ansatte selv bringer dette på bane. Formålet med samtalen er alene at få afdækket, hvilke funktioner den ansatte er i stand til at udføre trods sygdommen.

Kilde: PAV, Moderniseringsstyrelsens Personaleadministrative Vejledning pav.perst.dk

Sygdom

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK