Centrale overenskomstaftaler på plads på det kommunale og det statslige område

19. februar 2015  |   |   |  Birthe Østergaard Petersen

Med ca. 1 uges mellemrum blev de to store centrale overenskomstaftaler på hhv. statens og det kommunale områder forhandlet på plads. Og nu forhandler HK Trafik & Jernbane om de såkaldte organisationsaftaler i 4 ugers vinduet.

Begge overenskomster gælder for 3 år.

På det statslige område er resultatet en generel lønstigning på 4.5 % incl. det reguleringsordningen giver og på det kommunale område er der en generel lønstigning på 5.47 % incl. det reguleringsordningen giver.

Hertil kommer vurderede reststigninger set over den 3-årige periode på hhv. 2.10 % på det statslige område og 0.60 % på det kommunale område.

På det statslige område er der ikke afsat penge til at forhandle organisationsaftaler (de lokale overenskomster) ude i vores medlemsvirksomheder, mens der på det kommunale område er afsat 0.4 % af lønsummen til forbedringer af de lokale aftaler.

Lokale forhandlinger i medlemsvirksomhederne

I DSB er der indgået aftale om at kopiere aftalen for den seneste overenskomstperiode – dog bortset fra en aftale om et lille udvalgsarbejde, der skal kigge på mulige forbedringer af standardkontrakten.

Fredag den 20. feb. har vi forhandlinger i Moderniseringsstyrelsen om 2 aftaler, nemlig den om ”Nyt lønsystem for tjenestemænd i Trafikstyrelsen” inden for HK/Stat, Trafik & Jernbanes forhandlingsområde samt ”Aftale mellem Finansministeriet/Kystdirektoratet og OAO/HK Stat; Trafik & Jernbanes forhandlingsområde”.

De sidste aftaler på det statslige område forhandler vi med Banedanmark på mandag, den 23. feb.   På det kommunale område, hvor vi har Privatbaneområdet, forhandler vi på lørdag, den 21. feb. og der er som tidligere nævnt afsat 0.4 % til forbedringer.

Et vigtigt skridt på vejen mod ny løn til tjenestemænd er taget

Sidst på året 2014 fik HK Trafik & Jernbane i tæt samarbejde med HK Stats formand, Rita Bundgaard og Offentligt Ansattes Organisation (OAO) et afgørende gennembrud på vejen mod Ny Løn til tjenestemændene i DSB, Banedanmark og Københavns Lufthavn A/S. Det blev nemlig aftalt, at der nu kan forhandles løntillæg for tjenestemændene i de 3 virksomheder, uden at der skal afsættes særlige puljemidler til formålet.

Vi vil naturligvis fortsat kæmpe for, at tjenestemændene overgår til Ny Løn i fuldt omfang som tidligere omtalt.

Urafstemning om overenskomsten

Når vi er færdige med alle forhandlingerne, vil der blive udarbejdet informationsmateriale og der vil også blive mulighed for at stemme om aftalerne – mere om det senere.

Overenskomst