OK15: forlig med regionerne på plads

20. februar 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

En generel lønstigning på 5,39 procent over tre år er resultatet af forliget. HK Kommunal er tilfreds med udsigten til reallønsfremgang og flere midler til kompetenceudvikling.

Hvor de afsluttende forhandlinger om en overenskomst for de ansatte i kommunerne strakte sig over hele sidste weekend, tog det kun nogle få timer fredag eftermiddag, før en tilsvarende aftale for de 136.000 ansatte i regionerne var i hus. Forhandlingerne gik i gang fredag klokken 13.00, og klokken 18.30 kunne parterne underskrive et forlig om overenskomsten for de næste tre år.

Forliget giver generelle lønstigninger på 5,39 procent med en samlet ramme på 6,44 procent. Økonomien svarer praktisk taget til det, der i sidste weekend blev aftalt med kommunerne.

Som en del af resultatet skal der gøres en særlig indsats for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Der bliver blandt andet stillet supplerende ekspertbistand til rådighed for de lokale parter.

Forbedringer til børnefamilier

Bodil Otto og formanden for Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Anders Kühnau efter forhandlingerne er afsluttet.

Der er også aftalt en uges ekstra øremærket barsel til fædrene og forbedrede vilkår ved børns hospitalsindlæggelse. Herudover er der en lang række enkeltelementer, blandt andet forhøjes ATP-bidragene 1. januar 2016, og der bliver to timers betalt frihed til vejledning i fagforeningen ved afskedigelse.

Endelig blev der afsat midler til de eneklete organisationerns særlige forhandlinger, herunder en særlig pulje til kompetenceindsats. HK Kommunal forhandler med regionerne onsdag den 25. februar. Her bliver et af forhandlingstemaerne, om der kan etableres en kompetencefond igen.

HK Kommunals formand er meget tilfreds med, at de regionalt ansatte medlemmer er sikret et godt økonomisk resultat med en pæn reallønsfremgang i den kommende periode.

- Ud over de enkelte forbedringer er det perspektivrigt, at der er afsat ekstra midler til en kompetenceindsats, siger Bodil Otto.

Sidst opdateret 20. februar 2015 kl. 07:07

OK15 HK Kommunal Overenskomst

Læs hele forligsteksten

Download (.pdf)

Tårnhøj stemmeprocent sikrer ny HK-overenskomst

09. april 2015  | HK Kommunal

Næsten to ud af tre HK’ere i kommuner og regioner har med en historisk høj stemmeprocent givet et overbevisende ja til en ny overenskomst. Vores faglige fællesskab har et bundsolidt fundament i vores engagerede medlemmer, lyder det fra HK Kommunal-formand Bodil Otto.

Stem om OK15 og vind iPads og hotelophold

07. april 2015  | HK Kommunal  | DL  | Administrationsbachelor  | Elev i kommune og region  | Chefgruppen

Urafstemningen om HK Kommunals overenskomstresultat er snart slut. Husk at stem inden den 9. april klokken 12.00 for at deltage i lodtrækningen om fine præmier.

HK efterlyser uddannelse og tid til jobkonsulenter

18. marts 2015  | HK Kommunal

Der er flere gode takter i Carsten Koch-udvalgets anbefalinger, lyder det fra HK Kommunal, der slår til lyd for, at medarbejderne på jobcentrene og i socialforvaltningerne får penge til uddannelse, tid til koordinering, og at justeringer sker i et anstændigt tempo.

Se alle nyheder