Tag på date og scor en praktikplads

20. februar 2015  |  MidtVest  |

Eleverne på Handelsskolen i Viborg har været på praktikpladsdating. Et arrangement som, HK MidtVest mener, kan være en øjenåbner for de virksomheder og elever, der deltog.

- Vi hilser arrangementet velkomment, fordi det sætter spot på vigtigheden af, at virksomhederne tager elever, og fordi det er med til at åbne elevernes horisont og gøre dem interesseret i områder, som de måske umiddelbart ikke havde tænkt sig at søge inden for, siger Anne-Mette E. Olsen, der er sektorformand for HK MidtVest Stat.

Hun sidder med i det lokale uddannelsesudvalg for det merkantile område på uddannelsesinstitutionen Mercantec, som Handelsskolen Viborg er en del af, og var med, da praktikpladsdatingen fandt sted torsdag 19. februar i kantinen på H. C. Andersens Vej.

Her var repræsentanter for godt 20 virksomheder og omkring 300 elever fra en lang række erhvervsuddannelser samlet. Der deltog ca. 60 elever fra Handelsskolen Viborg.

Afklaring for elever

Anne-Mette E. Olsen

Anne-Mette E. Olsen og HK MidtVest hilser arrangementet velkomment, fordi det sætter spot på vigtigheden af, at virksomhederne tager elever.

Én af eleverne var 25-årige Birgitte Jensen, der er i gang med HGS, som er et særligt forløb for elever med en HF, HTX eller STX. På tre måneder giver HGS en HG-uddannelse med mulighed for at søge praktikplads inden for kontor, detail, event eller handel.

- Jeg vil gerne uddanne mig til kontorassistent med speciale i offentlig administration og har været på date med repræsentanter fra Viborg Kommune. Og jeg er blevet bekræftet i, at jeg vil søge en praktikplads hos kommunen med start fra 1. september.

- Der var en nuværende kontorelev med, som kunne fortælle, hvordan det er at arbejde der, og jeg fik også hørt noget om værdierne, fortæller hun.

Får sat ansigt på

Birgitte Jensen (til venstre), elev på Handelsskolen Viborg, fik en snak med Rikke Kjærulff, uddannelsesansvarlig hos Viborg kommune og kontorelev Jeanette Lindorff.

Også 21-årige Winnie Svendsen og Anne Duelund, 22 år, der ligeledes er i gang med HGS-forløbet, søgte afklaring. De overvejer begge at blive salgsassistenter og var blandt andet på date med repræsentanter fra JYSK.

- Vi hørte om mulighederne for at avancere. JYSK gør meget ud af at videreuddanne medarbejderne, og det gør virksomheden spændende at søge ind hos, forklarer Winnie.

- Jeg synes, at praktikpladsdatingen er et meget positivt arrangement, fordi du får sat ansigt på eventuelle arbejdsgivere og bliver klogere på, hvor du skal søge hen, siger Anne.

Et godt førstehåndsindtryk

Winnie Svendsen (yderst til venstre) og Anne Duelund, elever på Handelsskolen Viborg, overvejer at blive salgsassistenter, og de var blandt andet på date med salgsleder Henrik Fisker og salgsassistentelev Jonas Hald fra JYSK.

- For os handler arrangementet om at få vist vores ansigt og kunne tiltrække elever. Vi tager seks kontorelever om året. I alt har vi 12 inde ad gangen, fordi uddannelsen er på to år. Egentlig har vi nemt ved at rekruttere og er meget attraktive i forhold til voksenelever.

- Men vi vil gerne have, at flere unge under 25 år søger praktikplads hos os, og praktikpladsdatingen er en oplagt mulighed for at komme i kontakt med dem og få sat ansigt på ansøgerne, fortæller Rikke Kjærulff, uddannelsesansvarlig hos Viborg Kommune.

Hos JYSK ser man praktikpladsdatingen som en mulighed for at spotte de rigtige elever.

- Vi skal bruge to elever til 100 butikker, altså 200 salgsassistentelever, om året, og vi får mange ansøgninger. Så kunsten for os er at udvælge de rigtige elever til praktikpladserne, og ved et arrangement som det her får vi et rigtigt godt førstehåndsindtryk, beretter Henrik Fisker, der er salgsleder hos JYSK.

Fokus på praktikpladser

Praktikpladskonsulent Henrik Bo Gamborg fra Handelsskolen Viborg synes generelt virksomhederne er gode til at tage elever, men der er uddannelsesområder, hvor der ikke er praktikpladser til alle.

Praktikpladskonsulent Henrik Bo Gamborg fra Handelsskolen Viborg synes generelt, virksomhederne er gode til at tage elever. Men der er uddannelsesområder, hvor der ikke er praktikpladser til alle.

Handelsskolen Viborg har tre gange tidligere holdt praktikpladsdating, og allerede 14. april gør man det igen.

- Det er en rigtig god service for både elever og virksomheder, og vi får skabt fokus på praktikpladsområdet og vigtigheden af, at virksomhederne tager elever, siger Marianne Bukh Villesen, der er uddannelseschef på handelsskolen og markedschef hos Mercantec.

- Generelt synes vi, at virksomhederne er gode til at tage elever og, at vi bliver modtaget godt, når vi kommer rundt på besøg. Men der er uddannelsesområder, hvor der ikke er praktikpladser til alle, og hvor eleverne må i skolepraktik eller i virksomhedsforlagt undervisning, fortæller praktikpladskonsulent Henrik Bo Gamborg fra handelsskolen.

Også andre uddannelsesinstitutioner i det midt- og vestjyske arrangerer dating for elever og virksomheder. UCH, Uddannelsescenter Holstebro, har onsdag 18. februar haft Speed-dating.

Unge Voksenelev Studerende Fremtidens Talenter Elev Job og uddannelse

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook