Derfor får du ikke anerkendt stress

23. februar 2015  |  Østjylland  |

Vi kender det alle sammen. Pulsen stiger, lunten bliver lidt kortere og man glæder sig rigtig meget til weekenden, så der kan pustes ud fra de mange arbejdsopgaver.

Derfor får du ikke anerkendt stress

Nogle siger, de har stress. Andre mener bare, at de har travlt i en periode. Men uanset, hvad vi kalder det, så er det en tilstand og ikke en sygdom.

Hos HK Østjylland, mener fællesformand Viggo Thinggaard, at der er behov for, at flere får anerkendt psykiske lidelser som arbejdsskader. I dag bliver 95 procent af sagerne afvist af Arbejdsskadestyrelsen.

Og det er der en simpel forklaring på, fortæller socialrådgiver i HK Danmark, Jane Nielsen, der repræsenterer LO i Erhvervssygdomsudvalget. Det udvalg, der afgør, om en anmeldt psykisk arbejdsskade kan anerkendes.

- Arbejdsskade-systemet betragter ikke stress som en sygdom. Men stress kan være en belastning, der medfører, at man får en diagnose som eksempelvis angst eller depression. Sker det, så betragtes man i arbejdsskade-systemet som syg og dermed er der mulighed for, at den psykiske lidelse kan anerkendes som en arbejdsskade, forklarer hun.

Selv om man har været udsat for et massivt arbejdspres, og har været igennem en længerevarende sygemelding med stress, så er man altså kun syg, i Arbejdsskadesikringslovens forstand, hvis stress-påvirkningen har medført en diagnose.

- Kravet er desuden, at diagnosen skal være opstået alene på grund af arbejdet, siger Jane Nielsen. - Når Erhvervssygdomsudvalget behandler en sag, bliver det undersøgt, om der er andre faktorer i eksempelvis privatlivet, der kan være årsagen til, at man er blevet syg. Er der det, så bliver sagen eventuelt afvist, fortæller Jane Nielsen.

For mange medlemmer i HK, er det svært at forstå, at deres langtidssygemelding på grund af stress ikke kan anerkendes som en arbejdsskade.

- Jeg kan godt forstå, at det er svært at forstå, siger Jane Nielsen. – Men vi har et meget firkantet forsikringsmedicinsk system, hvor sagerne simpelthen afvises med det samme, hvis der ikke er konstateret en diagnose. Arbejdsskadestyrelsen behandler som udgangspunkt kun de sager, hvor der er stillet en diagnose. Alle andre sager bliver afvist med det samme i Arbejdsskadestyrelsen, siger Jane Nielsen.

HK har dog gennem de seneste år konstateret, at Arbejdsskadestyrelsen ikke altid overholder reglerne om at forelægge sager, hvor det skønnes relevant, for Erhvervssygdomsudvalget.

- Vi har haft syv sager, der blev afvist med det samme. Og da de blev sendt til Ankestyrelsen, blev afvisningen stadfæstet. Men reglerne er meget klare på området: Er der tvivl, eller er der en diagnose, så skal sagen for Erhvervssygdomsudvalget. Derfor stævnede vi Ankestyrelsen og fik medhold i at sagerne skulle forelægges udvalget. I alle syv sager endte vi med en anerkendes og også erstatning til vores medlemmer, fortæller Jane Nielsen.

Arbejdsmiljø Stress

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK