HK roser ledelsen i Norddjurs

23. februar 2015  |  Østjylland  |

Siden sommeren 2014 har Jobcentret i Norddjurs Kommune være plaget af dårligt arbejdsmiljø og klager fra borgerne. Men så trak ledelse og faglige organisationer i arbejdstøjet og løste problemerne i fællesskab.

HK roser ledelsen i Norddjurs

Fællestillidsrepræsentant Carsten Povlsen

Stress. Sygemeldinger. Vrede borgere. Og masser af negativ omtale i pressen. I sommeren 2014 kastede medarbejderne på Jobcentret i Norddjurs Kommune håndklædet i ringen. I dag roser politikere, ledelse og medarbejdere hinanden for at tage problemerne alvorligt og gøre noget ved dem i fællesskab.

- Ledelsen har været meget modig. Den har inviteret os tillidsrepræsentanter og medarbejderne meget langt ind på ledelseskontorerne, hvor beslutningerne bliver truffet. Derfor står vi i dag med en helt ny og fælles plan for, hvordan både arbejdsvilkår på Jobcentret og servicen over for borgerne bliver optimal. En plan, som vi alle har et ansvar for lykkedes, og som medarbejderne også kan se sig selv i. Det har været en rigtig god proces, lyder det fra HK’ernes fællestillidsrepræsentant Carsten Povlsen.

Problemerne på Jobcentret havde udviklet sig gennem flere år. En opdeling af afdelingen i flere søjler, og mellemledere uden de nødvendige kompetencer til at træffe beslutninger, fik det hele til at vakle. Borgerne klagede over manglende samarbejde mellem de enkelte søjler. Medarbejderne var frustrerede over det samme. Og til sidst endte selv cheferne med at sygemelde sig med stress.

- Der var ingen tvivl om, at noget skulle gøres. Derfor satte vi gang i en proces, hvor samarbejdet mellem ledelse, de faglige organisationer, tillidsrepræsentanterne og medarbejderne blev styrket. Og det var det helt rigtige at gøre. Man lykkedes ikke med forandringer, hvis medarbejderne ikke kan se sig selv i det, lyder det fra borgmester Jan Pedersen (S).

Uden medarbejderne var det ikke lykkedes

Jobcentret blev lukket en dag og alle medarbejder og ledelse samlet til fælles brainstorm på, hvordan strukturen skulle være fremover. Om eftermiddagen blev de mange ideer bearbejdet og endt som en plan, der foreløbig er godkendt af økonomiudvalget og tirsdag er på dagsordenen på kommunalbestyrelsens møde.

- Vi har haft et rigtig godt samarbejde med både de faglige organisationer og deres tillidsrepræsentanter i hele forløbet. Og selv om den nye struktur slet ikke er endelig vedtaget endnu, så mærker vi allerede en bedre stemning i Jobcentret. Det tror jeg ikke var lykkedes, hvis det alene var ledelsen og politikerne, der havde fundet på løsninger, siger Jan Pedersen.

Og det er Carsten Povlsen enig med ham i.

- Mine kollegaer melder positivt tilbage, og har været meget glade for hele processen. Vi startede ud med at være uenige med ledelsen i mange ting, men netop fordi begge parter har set hinanden som samarbejdspartnere med et fælles mål, så er vi lykkedes, siger Carsten Povlsen.

HK ønsker samarbejde

Formanden for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen, har deltaget i flere af de møder, der har været holdt om den nye struktur. Møder, der både har været konstruktive og bevist, at hvis medarbejdere og ledelse bruger hinanden, så kan man opnå langt bedre resultater, end hvis ledelsen bruger retten til at bestemme det hele.

- Det er jo en ledelsesret at træffe beslutninger om, hvordan en ny struktur skal se ud. Og der er ingen krav om, at hverken medarbejdere eller faglige organisationer skal høres. Men det gode samarbejde, HK Østjylland har haft med Norddjurs Kommune, både som organisation og i kraft af vores tillidsfolk, har været en stor succes. Mange ledere opfatter nok fagbevægelsen som modstandere. Men vi er medspillere. Og det er samarbejdet i Norddjurs Kommune et godt eksempel på, siger Hans-Henrik Hansen.

For Norddjurs Kommune er samarbejdet om en ny struktur for Jobcentret kun starten på et stærkere fællesskab med medarbejderne og deres organisationer.

- Vi har måske været lidt for meget på afstand af de faglige organisationer, men det skal vi have ændret. Hvis vi mødes engang imellem og udveksler erfaringer og holdninger, tror jeg på, at vi kan løse mange udfordringer, inden de bliver for store, siger borgmester Jan Pedersen.

Kommunal Arbejdsmiljø