SAMDATA opgiver iPad-udgave. Rykker magasin på Wordpress

23. februar 2015  |  Samdata

Det er alt for få læsere, der reelt får læst deres tablet-magasiner, og pdf-agtige bladre-magasiner er et usability-mareridt. Derfor rykker SAMDATA Magasinet nu over på et Wordpress-site.

Et enkelt link fra Martin Thorborgs Facebook-side til SAMDATA Magasinets nye webudgave, var nok til at give mere trafik end et helt års forsøg på at få tablet-udgaverne til at tiltrække trafik. Dermed viste den digitale relancering sig fornuftig fra dag et, konkluderer magasinets redaktør Jeppe Engell.

SAMDATA Magasinet har ellers i et års tid forsøgt at lokke læserne over på tablet-udgaver lavet til både iPad, Android og PC, men uden succes.

”Der var kun 150-200 der læste magasin på tablet, og det er alt, alt for få. Selv om der blev krydshenvist til magasinet fra både nyhedsbreve og papirmagasinet, kom der aldrig læsere nok til, at det kunne forsvares,” fortæller Jeppe Engell.

Konvertering til de forskellige udgaver koster typisk SAMDATA\HK 50.000 kr. pr. blad, og selv om tablet-usability burde være standardiseret, så var det ikke uden problemer. Det tog et par forsøg før tablet-udgaven slap igennem Apples kontrol, og PC-udgaven af tablet magasinet krævede, at brugerne selv fandt ud af at klikke på en bestemt pil-ned-af for at læse artiklerne.

”Jeg vil betegne den udgave som et rent usability-mareridt,” konkluderer Jeppe Engell. Den nye digitale udgave af SAMDATA Magasinet ligger på et Wordpress-site, og selv om det koster lidt at købe en god skabelon, få den tilrettet og flytte gamle artikler over, så regner Jeppe Engell med, at det allerede fra starten giver en besparelse, som man kan bruge til bedre indhold.

Samtale vigtigere end layout

”Webudgaven giver nye muligheder for at embedde video og lyd, tilføje billedserier og så ikke mindst for debat, som slet ikke virker på tablet-magasiner. Samtidigt kan vi også give bedre overblik over vore temaer – f.eks. det tema om e-handel, som vi netop har sendt i luften. Endeligt kan vi udnytte, at vi tit har artikler, der stadig er relevante et år senere.”

”Det vigtigste er delefunktionen, som er så godt som fraværende i tabletmagasiner. Når man finder noget godt indhold på nettet, vil man gerne dele det – og det er langt vigtigere, end hvor pænt artiklen ser ud,” siger Jeppe Engell.

Det nye magasin-site kommer også til at samle SAMDATA\HKs nyhedsbreve, og så ikke mindst det nye SAMDATA\HK-podcast, der netop er gået i luften. Her har man også rundet de første 200 abonnenter allerede efter første podcast, og det tal forventer Jeppe Engell vil stige stille og roligt i løbet af året.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK