Debatmøde om velfærd

24. februar 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Visionerne for fremtidens Danmark blev drøftet på et valgmøde i HK Hovedstaden med Netværk for Velfærd og Demokrati som værter.

Skal det lykkes at forhindre en ny borgerlig regering efter det kommende valg til Folketinget, skal der stå et klart alternativ parat. Et alternativ med visioner for en progressiv samfundsudvikling. Og et alternativ, der krystalklart viser, at der er grundlæggende forskel på de blå og de røde partier.

Valgmøde 9. februar i HK HovedstadenSådan lød det fra talerstolen, da Ole Thorbek fra Netværk for Velfærd og Demokrati åbnede en høring i HK Hovedstadens lokaler 9. februar. Overskriften for det hele var ’Visioner for fremtidens Danmark’. Og hertil var tre forbundsformænd og tre politikere fra de røde partier inviteret til at tale og debattere om det fælles politiske projekt. De tre fra fagbevægelsen var HK-formand Kim Simonsen, FOA-formand Dennis Kristensen og Jane Korczak, næstformand i 3F. De tre politikere var Rasmus Prehn, MF for Socialdemokratiet, Trine Mach, socialordfører for SF, og Johanne Schmidt-Nielsen, politisk ordfører for Enhedslisten.

- Jeg synes, at der på mødet tegnede sig et tydeligere billede af et alternativ til en borgerlig regering. Men vi er ikke færdige med vores projekt og arbejder videre for at nå vores mål, sagde Ole Thorbek efter mødet i HK Hovedstaden.

Behovet for et fælles politisk projekt mellem fagbevægelsen og de røde partier begrundede han på mødet på denne måde:

- Venstre ønsker reelt minusvækst i den offentlige sektor, og det vil gå hårdt ud over velfærden. En borgerlig nedskæringsregering vil koste medlemmerne af LO dyrt. Hvis det skal forhindres, forudsætter det, at S, SF, EL og fagbevægelsen går sammen om et politisk projekt, der tegner et progressivt alternativ til blå blok. Et sådant fælles politisk projekt kan skabe engagement og begejstring blandt de mange tusinder græsrødder, der potentielt kan engageres i en bred kampagne for en valgsejr til rød blok.

Drømme og ansvar

Men bag alle de politiske mål og visioner skal der ligge både drømme, holdninger og værdier, som HK-formand Kim Simonsen sagde det. For uden dem kan vi ikke formulere, hvor vi skal hen, sagde han og understregede, at han selv drømmer om ’et samfund med et socialt sikkerhedsnet, og hvor vi alle er lige’. Det kræver dog en fagbevægelse, som tager et samfundsmæssigt ansvar, mente han og forklarede:

- Jeg hørte den svenske statsminister sige for nylig, at ’forudsætningen for et velfungerende velfærdssamfund er en stærk fagbevægelse’. Og det har han ret i. Men det betyder også, at vi skal gå ind i arbejdet for det og anvise løsninger og komme med forslag. Desværre er det bare noget af det, som fagbevægelsen har svært ved – at erkende at der skal tages ansvar på en lang række områder. Men det skal vi. Og derfor er det også nødvendigt, at vi accepterer de små skridts politik. Og vi skal selv kæmpe. Der er ingen, der gør det for os.

Valgmøde 9. februar i HK Hovedstaden

Fotos: Berit Andersen