Første skridt på Fyn om statslige arbejdspladser i hele samfundet

24. februar 2015  |  Midt

Hvordan fastholder vi statslige arbejdspladser på Fyn – og får flere til, lød debatoplægget fra formand Brita Andersen, da HK Stat Midt inviterede til konferencen ”Staten i hele samfundet”.

Med sit spørgsmål gav Brita Andersen bolden op til en debat mellem fynske folketingspolitikere, borgmestre, lokalpolitikere, erhvervsfolk, foreninger og fagforbund:

- Det betyder en yderligere skævvridning af Danmark, når vi igen og igen ser, at statslige arbejdspladser flyttes fra provinsen mod hovedstaden, og når nye statslige aktiviteter pr. automatik placeres i København. Derfor tager vi i dag det første, fynske skridt med denne konference. Jeg håber, at vi efterfølgende kan arbejde videre sammen med afsæt i en god debat i dag, lød det fra Brita Andersen, inden hun gav ordet videre til oplægsholdere og det indbudte panel af politikere.

Landsforening frisk fra fad

Staten i hele Danmark - nystiftet

Jens Kruhøffer fortæller om den nye landsforening Staten i hele Danmark.

HK Stat Midt’s fynske initiativ er inspireret af et lignende initiativ i Nordjylland, hvor man med held har samlet bred opbakning til budskabet om, at statslige arbejdspladser også skal placeres udenfor København. På samme måde har man flere andre steder i Danmark taget tråden op. Under konferencen kunne Jens Kruhøffer, der er part i det nordjyske setup, samtidig præsentere en landsforening, der var helt frisk fra fad:

- Hold nu fast… For kun 30 minutter siden stiftede vi en fælles forening for de regionale initiativer, hvor tidligere minister Jakob Axel Nielsen er formand. Det gør vi ikke, fordi det hele skal være contra København, men for at finde en fælles politisk platform på området, fortalte han om baggrunden for den nystiftede fælles-forening. Kruhøffer tilføjede:

- Vi savner basalt set en overordnet, politisk strategi for placeringen af statslige styrelser, hvor 36 af 40 styrelser i dag er placeret i København.

Minister: ”...beslutninger, der kræver hår på brystet”

Paneldeltagerne i debatten til konferencen Staten i hele samfundet

Annette Vilhelmsen (SF), Lars Chr. Lilleholt (Venstre), Alex Ahrendtsen (DF) og igen minister Carsten Hansen (S) står klar i panelet til debat.<br>

Minister for by, bolig og landdistrikter Carsten Hansen startede sit indlæg med ros til konferencen, der for ham satte et vigtigt emne på dagsordenen:

- Det her er en vigtig diskussion om, hvordan vi placerer og flytter statslige arbejdspladser. Det er ingen nem proces, og det kræver hår på brystet at træffe disse beslutninger om at flytte arbejdspladser, fordi det naturligvis betyder en stor forandring for den enkelte medarbejder, der skal flyttes, sagde ministeren og fortsatte:

- Placeringen af statslige arbejdspladser er en god diskussion at tage, og vi har taget den mange gange før. Til gengæld er det også vigtigt, at vi i debatten kommer tættere på virkeligheden, så det ikke bare bliver en diskussion med gode holdninger uden reelt indhold. Lad os tage en realistisk diskussion om, hvordan det skal gøres. Hvilke statslige institutioner er nødt til at blive i København, hvilke kan måske flyttes ud?

- Vi skal samtidig have med i vurderingen, at det ikke er gratis at flytte statslige arbejdspladser. Det er også vigtigt at have med i vurderingen. Især i en tid, hvor der er en forventning om, at statsadministrationen drives økonomisk forsvarligt, konstaterede Carsten Hansen.

Paneldiskussion med enighed og skarpe kanter

Debat med spørgsmål fra salen til konferencen Staten i hele samfundet

Efter de indledende manøvrer stillede Annette Vilhelmsen (SF), Lars Chr. Lilleholt (Venstre), Alex Ahrendtsen (DF) og igen minister Carsten Hansen (S) op til en paneldiskussion, der blev styret kyndigt og med lune af Hans Engell.

Paneldiskussionen, hvor også salen kunne byde ind med spørgsmål, tegnede et billede af en bred politisk opbakning omkring initiativet og hele ideen omkring en ny fordelingsnøgle, når det gælder placeringen af de statslige arbejdspladser.

Citater fra indlæg og debat:

Lars Chr. Lilleholt  Lars Chr. Lilleholt, MF for Venstre:
”Det kræver politisk mod at arbejde med udflytning...”

- Konferencen er et meget, meget flot initiativ, der sætter fokus på udflytningen af statslige arbejdspladser. Det er vigtigt, at vi som politikere er med i debatten sammen med forbund, foreninger og forskellige andre interessenter. Det kræver politisk mod at arbejde med udflytning, og skal det lykkes, så er det en fælles politisk udfordring.
   - Når der er nye styrelser og enheder, der skal placeres, så har vi på Fyn nogle muligheder, og det er vigtigt, at vi har øjnene åbne, når mulighederne opstår. For det handler ikke bare om et antal arbejdspladser, men også om de aktiviteter, der følger med. Jeg ved, at offentlige arbejdspladser også genererer erhvervsmæssig aktivitet og private arbejdspladser.

Annette Vilhelmsen  Annette Vilhelmsen, MF for SF:
”...ser en mulighed for, at Fyn står stærkt”

- Tak for muligheden for at drøfte det her emne i en kreds, der kan påvirke beslutningerne. Vi er alle optaget af at skabe fynske arbejdspladser. Det gælder også statslige arbejdspladser, fordi det giver nogle faglige miljøer, der er vigtige i forhold til uddannelse, forskning osv.
   - Jeg ser en mulighed for, at Fyn står stærkt i fremtiden, når det gælder offentlige arbejdspladser på et område som sundhed, hvor der er store klynger omkring velfærdsteknologi. Eller hvad med robotteknologi eller den maritime klynge, der i forvejen er stærk og kunne være en driver for udviklingen på området? Der er nogle gode muligheder. Især hvis alle er med i arbejdet.

Alex Ahrendtsen  Alex Ahrendtsen, MF for DF:
”...vigtigt at tale om ligevægt i hele landet”

- Det er fantastisk spændende, at den her konference er blevet stablet på benene – tak til HK Midt for det. For det er vigtigt at tale om ligevægt i hele landet, og vigtigt at diskutere placeringen af de eksisterende arbejdspladser.
   - Jeg er glad for, at der nu er stiftet en forening. Bravo, men også held og lykke. For de er oppe imod et fantastisk stærkt netværk i København. Et netværk af magt og usynlige strukturer, der vil beholde tingene i København. Det viste sig for eksempel, da vi arbejdede på at flytte Center for menneskerettigheder fra København til Odense. Hvorfor ikke flytte centret fra en meget dyr adresse i København til en noget billigere adresse i Vollsmose? Eller hvad med TV2, der efterhånden har flere arbejdspladser i København end i Odense, hvor direktøren ikke engang har bopælspligt mere! Lige nu foregår det virkelig alt for tilfældigt, når statslige arbejdspladser flyttes.

Stat Arbejdsmarked

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

har vi din korrekte emailadresse?

tjek ved at logge ind på mithk
øverst på siden

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK