Loenforhandling betaler sig

24. februar 2015  |  HK it, medie & industri

Lønstatistikken er et godt værktøj i lønforhandlingen, og det kan godt betale sig ikke at acceptere det første lønforslag ved en jobsamtale

Det kan føles som en svær opgave at skulle kræve mere i løn, allerede inden ansættelseskontrakten er skrevet under. Men det kan godt betale sig.

- Vores lønstatistik er et godt værktøj at have med, når der skal forhandles løn. Et af vores medlemmer havde en løn på 23.000 kroner. Så viste han arbejdsgiveren vores lønstatistik, hvor der stod, at han skulle have omkring 28.000 kroner, og det gik arbejdsgiveren så med til at give ham, siger Mia Mørch, faglig medarbejder, HK it, medie og industri Hovedstaden.

Det betaler sig at forhandle sin løn

Af Rani Bech

Foto: Henrik Bjerregrav

Derudover råder hun medlemmer til at overveje lønnen på forhånd.

- Det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvilket beløb man vil blive rigtig glad for, hvilket beløb man vil være tilfreds med og også finde ud af, hvor langt man er villig til at gå ned, siger hun og understreger, at det sidste ikke kun handler om beløbets størrelse, men også om at undgå at føle sig alt for utilfreds med lønnen i dagligdagen.

- Et af vores medlemmer blev tilbudt en meget lav løn. Da hun var arbejdsløs havde hun reelt ingen mulighed for ikke at tage jobbet. Det kan føles lidt modstridende både at skulle sælge sig selv bedst muligt og samtidig stille krav på en gang. Men ofte bliver det opfattet positivt af arbejdsgiveren, at man kender sit eget værd. Det her medlem fik hævet sin løn med 3.000 kroner, siger Mia Mørch.

Overvej alternativer

Hvis man ikke kan få mere i løn, er det en mulighed at overveje nogle andre muligheder. Det kan være pension, feriefridage eller uddannelse.

- Det er en altid en god ide at tage os med på råd. Vi kender arbejdspladsen og kan fortælle, om der er en tillidsrepræsentant, man også kan tage kontakt til. Vi kan kigge kontrakten igennem og se, om der er noget, man skal være opmærksom på – og også hvilke muligheder, der kunne være værd at overveje i en lønforhandling, siger Mia Mørch.

Hun understreger, at det især er vigtigt at sørge for, at forhandlingen tages nu og her og ikke udskydes.

- Der er mange, der har været ude for, at arbejdsgiveren har lovet, at de vil stige fx et år senere, hvis de accepterer den foreslåede løn. Og så glemmer de lige at få det skrevet ned. Og så ser vi desværre, at den lønstigning ikke altid bliver til noget, siger Mia Mørch.

På hk.dk kan du finde lønstatistikken, tjekke din egen løn og finde gode råd til forhandlingen. Der er også et onlinekursus, hvor du kan øve dig i lønforhandling med fire forskellige typer chefer. Det findes alt sammen lige her: https://www.hk.dk/Karriere/Uddannelse-og-kurser/Online-kurser/Forhandling/Individuel-lnforhandling

Løn

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK