Reception for afgående formand i HK MidtVest Stat

24. februar 2015  |  MidtVest  |

Anne-Mette E. Olsen stopper som formand for HK MidtVest Stat. I den forbindelse bliver der fredag 13. marts holdt en reception.

Anne-Mette E. Olsen er 64 år og må ifølge HK’s nuværende regler ikke genopstille til formandsposten. De nuværende regler siger, at formænd maksimalt må være fyldt 63 år. I stedet stiller næstformand Hans Christian Fløe op til posten som formand.

- Jeg har været meget glad for at komme ud og møde medlemmer og tillidsvalgte og se de forskellige statslige arbejdspladser. Der har altid været et budskab, som jeg har kunnet tage med mig hjem, fortæller Anne-Mette E. Olsen.

Med sig har hun fået en veludviklet retfærdighedssans og en bevidsthed om, at det er de aftaler, der gennem de sidste 115 år er opnået på arbejdsmarkedet, der har været med til at skabe det danske velfærdssamfund.

Vidne til centralisering

Anne-Mette E. Olsen

Anne-Mette E. Olsen har været meget glad for at komme ud og møde medlemmer og tillidsvalgte og se de forskellige statslige arbejdspladser.

Når det gælder den statslige sektor, er der gennem de år, hvor Anne-Mette E. Olsen har været formand, sket en stor centralisering, og hun glæder sig over, at arbejdspladserne i det midt- og vestjyske er med til at holde liv i de såkaldte udkantsområder.

Af højdepunkter husker Anne-Mette E. Olsen, da hele statssektoren for fire år siden iværksatte en kampagne, der pegede på, at der manglede 70 milliarder kroner i skatteindbetaling. Hun er meget tilfreds med, at der i dag endelig sker inddrivelse af restancer og især undvigelser nationalt som internationalt.

Hun peger også på, da HK MidtVest var medvirkende til, at Skat begyndte at lave korttidsansættelser på HK Stats overenskomstvilkår i stedet for at hyre vikarer - som det ellers skete i 2013, da Skat gik over til digital inddrivelse og først skilte sig af med 27 medarbejdere og derefter hyrede 100 vikarer til at håndtere sager, så de ikke blev forældede.

I øjeblikket er hun især optaget af prekariatet, det vil sige den samfundsklasse af unge akademikere, immigranter og løsarbejdere med usikre arbejdsforhold og ingen pension, ferie og dagpenge, der er ved at vokse frem.

- Vi skal vide som fagforening at finde en model, så der kan skabes tryghed for dem, siger hun.

Formand i syv år

Anne-Mette E. Olsen er uddannet laborant på elværket Kyndbyværket i Hornsherred og fik senere job i Hillerød på Statens Gårde under Landbrugsministeriet.

Fra Sjælland kom hun i 1986 til Forsøgscenter Foulum i det midtjyske, det nuværende DCA, Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, under Aarhus Universitet. Her blev hun fællestillidsrepræsentant og kom ind i afdelings- og sektorbestyrelsen for HK MidtVest. I juni 2008 blev hun valgt som fritidsformand og i marts 2010 som fuldtidsformand.

Som formand har hun siddet i forretningsudvalget for det lokale LO, i bestyrelsen for AOF Skive, i det lokale uddannelsesudvalg for det merkantile område på Mercantec i Viborg og i advisory board for Erhvervsakademi Dania i Skive-Viborg. Her har hun også været formand for uddannelsesudvalget for administrationsøkonomerne.

Vil bruge sin erfaring

Egentlig kunne Anne-Mette E. Olsen, der bor i Viborg, gå på efterløn, når hun stopper som formand. Men hun vil gerne fortsætte med at arbejde og håber, at de erfaringer, hun har fået som sektorformand i HK MidtVest, vil kunne bruges et andet sted.

Hun vil gerne gennem uddannelse opkvalificere sig inden for området vejledning, lige som Folkeuniversitetets udbud af kurser inden for blandt andet europæisk politik har hendes interesse.

Hun vil desuden gerne slå et slag lokalt for foreningen Arbejdernetværket, som hun er medlem af. Endelig skal der bruges mere tid på familien, der tæller børnene Anne-Belle og Jannik og tre børnebørn.

Receptionen bliver holdt hos HK MidtVest, Boyesgade 3 i Viborg, fredag 13. marts kl. 13-15. Tilmelding skal ske senest mandag 9. marts til ledelsessekretær Gitte Graversen på e-mail: gitte.graversen@hk.dk eller telefon: 3364 3540.

Medlemsdemokrati Medbestemmelse Sammen er du stærkere

HK Stat Midtvest