Arbejdet som TR skal frem i lyset

01. marts 2015  |  HK it, medie & industri  |

Mange TR-opgaver er forbundet med tavshedspligt og er dermed ofte usynlige for klubbens medlemmer. Men så handler det om at være så åben som muligt og fortælle om alt det, der kan fortælles om. Det mener fællestillidsrepræsentant Susanne Pedersen, Orkla Health DK

Susanne Pedersen

- Man skal fortælle om alt, hvad man kan, mener TR Susanne Pedersen.

Da Susanne Pedersen blev valgt til tillidsrepræsentant for næsten 10 år siden, overgik hendes arbejdsplads næsten samtidig fra at være en mindre familieejet virksomhed til at være en ud af mange i en international koncern; Orkla ASA.

- Det betød, at vores arbejdsplads pludselig indgik i en langt mere kompleks virksomhedsstruktur. Og dermed bliver tillidsrepræsentant-opgaverne også mere komplekse. Tillids- og fællestillidsrepræsentanterne sidder med i flere udvalg og repræsentantskaber, og ofte foregår medarbejderrepræsentanternes arbejde på tværs af landegrænser, siger fællestillidsrepræsentanten.

Det skal ses i lyset af, at der i Norge, hvor Orkla har hjemme, er en grundfæstet tradition for et meget udvidet medarbejderdemokrati. Det er nedskrevet i et koncerndirektiv, at et velfungerende virksomhedsdemokrati er en forudsætning for udvikling og vækst.

I praksis gennemføres det blandt andet via et kontaktudvalg, hvor alle fællestillidsrepræsentanter fra alle fabrikker i alle lande samles under deres respektive forretningsområde. Udvalget bliver på et meget tidligt tidspunkt involveret i store forretningsmæssige overvejelser og beslutninger om eksempelvis virksomhedsopkøb og organisationsændringer.

- Opgaverne i de mange udvalg er ofte omfattet af tavshedspligt, ikke kun over for kollegene, men i nogle tilfælde også over for den lokale ledelse, siger Susanne Pedersen.

Quiz om samarbejdsudvalg

Hun er som mange andre tillidsvalgte meget væk fra arbejdspladsen.

- Når jeg ikke kan fortælle om det konkrete indhold i mit arbejde, så kan jeg fortælle om formålet med det, processerne i det, og hvilke betydning de forskellige udvalg har for den enkelte kollega. Det kan føles langt væk, når vi går rundt på vores egen arbejdsplads i Danmark, men vi er en del af det store billede, siger Susanne Pedersen.

Hun har lavet en grundig beskrivelse af de forskellige udvalg og lagt den på intranettet.

- Jeg ved ikke, om det bliver læst, men det er der, så alle, der har interesse for det, kan få et indblik i det. Jeg har også holdt et powerpoint-oplæg i afdelingen, og det var der stor interesse for, siger Susanne Pedersen.

Som næstformand i samarbejdsudvalget har Susanne Pedersen også været en af drivkræfterne bag en oplysningskampagne, som blev fulgt op med en quiz med præmier.

- Quizzen tog udgangspunkt i spørgsmål om samarbejdsudvalget og havde også et faglig tvist. Det er en sjov måde at lære folk om noget lidt tørt stof. Det er med til at vise, at udvalget ikke bare er opstået af sig selv, men er et gode, der følger med det at have overenskomst, siger Susanne Pedersen.

Sidst opdateret 01. marts 2015 kl. 03:00

Tillidsrepræsentant Medbestemmelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK