Chefen ringer på første sygedag

04. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

I Holbæk Kommune skal lederen kontakte en syg medarbejder på første sygedag – blandt andet for at høre, hvornår den syge forventer at være tilbage på jobbet, og for at kunne fordele den syges arbejdsopgaver.

Med et skarpt fokus på ”optimalt fremmøde” og en målsætning om et samlet sygefravær på maksimalt fem procent har Holbæk Kommune taget et nyt redskab i brug: For fremtiden skal den nærmeste leder kontakte en sygemeldt medarbejder allerede på første sygedag.

Proceduren er godkendt i kommunens øverste samarbejdsorgan, Hovedudvalget, og er beskrevet i ”Trio-Nyt” til alle medarbejdere, hvor både lederes og medarbejderes ansvar i forbindelse med sygemelding er omtalt. I afsnittet om ledernes ansvar nævnes det, at ”som leder er du forpligtet til at orientere dig efter de gældende procedurer og redskaber, der er til rådighed”, og herunder er det angivet, at en medarbejder så vidt muligt skal melde sig syg til sin leder, og hvis det ikke er tilfældet: ”Sørg for at du personligt har kontakt til medarbejderen på første sygedag”.

Samtalen med medarbejderen skal blandt andet omhandle, hvor lang tid medarbejderen forventer at være syg, og hvilke arbejdsopgaver der skal overlades til andre. Samtalen skal også sikre, at der ikke er forhold på arbejdspladsen, der bidrager til medarbejderens sygefravær.

Undfanget i kærlighed

Ifølge Søren Myrup, der er leder af HR & Arbejdsmiljø i Holbæk Kommune, skal formuleringerne betragtes som en anbefaling, der ”skal bringe lederne tættere på fremmødet”.

- Vi håber selvfølgelig, at lederne følger den anbefaling. Den er jo undfanget i kærlighed, om jeg så må sige, i et håb om, at lederne tager det ansvar, som ledere skal tage, og undersøger, om der noget i medarbejderens arbejde, der fremmer et uhensigtsmæssigt fremmøde, siger Søren Myrup, der tror på, at kommunens ledere sagtens kan forvalte proceduren, så den giver fornuft.

Man kunne forestille sig, at der er nogle ledere, der har travlt med andre ting end at skulle ringe til to-tre syge medarbejdere, eller hvor mange man kunne være uheldig at have på samme dag?

- Jo, den holdning kan have. Men man kan også mene, at personaleledelse er det allervigtigste. At være lydhør, når ens medarbejdere har brug for det, og det ved vi, at nogen har, når de sygemelder sig. Vi ønsker at være en attraktiv arbejdsplads. Den bliver mere attraktiv, jo flere der kommer på arbejde, for det belaster en arbejdsplads, hver gang der er en, der fraværende.

Ved årsskiftet var Holbæk Kommune 0,5 procentpoint fra målsætningen om et maksimalt sygefravær på fem procent.

Hvad er din oplevelse?

Sygdom HR, økonomi, it og stab

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Har du også læst...

OK18: Kommuneforhandlerne afventer gennembrud i staten

17. februar 2018  | HK Kommunal

Fire timers forhandlinger med KL gav ikke konkrete resultater for HK Kommunal og de øvrige organisationer for ansatte i kommunerne, fordi de kommunale arbejdsgivere har valgt at læne sig op ad de igangværende statslige forhandlinger.

Belønning for at kvitte cigaretter

15. februar 2018  | HK Kommunal

En række kommuner skal deltage i et forskningsprojekt, der skal undersøge om en økonomisk belønning kan få flere rygere til at kvitte cigaretterne.

Læge med museskade får lægesekretær som assistent

15. februar 2018  | HK Kommunal  | DL

Sundhedsplatformen er årsag til museskader hos lægerne i Region Hovedstaden. En skadet overlæge er bevilget personlig hjælp fra en lægesekretær.

Se alle nyheder

Lukket i dag