Chefen ringer på første sygedag

04. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

I Holbæk Kommune skal lederen kontakte en syg medarbejder på første sygedag – blandt andet for at høre, hvornår den syge forventer at være tilbage på jobbet, og for at kunne fordele den syges arbejdsopgaver.

Med et skarpt fokus på ”optimalt fremmøde” og en målsætning om et samlet sygefravær på maksimalt fem procent har Holbæk Kommune taget et nyt redskab i brug: For fremtiden skal den nærmeste leder kontakte en sygemeldt medarbejder allerede på første sygedag.

Proceduren er godkendt i kommunens øverste samarbejdsorgan, Hovedudvalget, og er beskrevet i ”Trio-Nyt” til alle medarbejdere, hvor både lederes og medarbejderes ansvar i forbindelse med sygemelding er omtalt. I afsnittet om ledernes ansvar nævnes det, at ”som leder er du forpligtet til at orientere dig efter de gældende procedurer og redskaber, der er til rådighed”, og herunder er det angivet, at en medarbejder så vidt muligt skal melde sig syg til sin leder, og hvis det ikke er tilfældet: ”Sørg for at du personligt har kontakt til medarbejderen på første sygedag”.

Samtalen med medarbejderen skal blandt andet omhandle, hvor lang tid medarbejderen forventer at være syg, og hvilke arbejdsopgaver der skal overlades til andre. Samtalen skal også sikre, at der ikke er forhold på arbejdspladsen, der bidrager til medarbejderens sygefravær.

Undfanget i kærlighed

Ifølge Søren Myrup, der er leder af HR & Arbejdsmiljø i Holbæk Kommune, skal formuleringerne betragtes som en anbefaling, der ”skal bringe lederne tættere på fremmødet”.

- Vi håber selvfølgelig, at lederne følger den anbefaling. Den er jo undfanget i kærlighed, om jeg så må sige, i et håb om, at lederne tager det ansvar, som ledere skal tage, og undersøger, om der noget i medarbejderens arbejde, der fremmer et uhensigtsmæssigt fremmøde, siger Søren Myrup, der tror på, at kommunens ledere sagtens kan forvalte proceduren, så den giver fornuft.

Man kunne forestille sig, at der er nogle ledere, der har travlt med andre ting end at skulle ringe til to-tre syge medarbejdere, eller hvor mange man kunne være uheldig at have på samme dag?

- Jo, den holdning kan have. Men man kan også mene, at personaleledelse er det allervigtigste. At være lydhør, når ens medarbejdere har brug for det, og det ved vi, at nogen har, når de sygemelder sig. Vi ønsker at være en attraktiv arbejdsplads. Den bliver mere attraktiv, jo flere der kommer på arbejde, for det belaster en arbejdsplads, hver gang der er en, der fraværende.

Ved årsskiftet var Holbæk Kommune 0,5 procentpoint fra målsætningen om et maksimalt sygefravær på fem procent.

Hvad er din oplevelse?

Sygdom HR, økonomi, it og stab

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

har du brug for hjælp eller vil du blive klogere?

Råd og Støtte på HK.DK

Har du også læst...

Længere levetid bliver indregnet i din pensionsordning

20. november 2017  | HK Stat  | HK Kommunal

Vi lever markant længere tid end for blot få år siden. Pensionsudbetalingerne skal strækkes over flere år, men vi bliver også længere tid på arbejdsmarkedet. Sampension indretter nu pensionsordningerne, så de følger ændringerne.

Politikere: For stramme regler for tildeling af førtidspension

20. november 2017  | HK Kommunal

Antallet af førtidspensionister i Københavns Kommune er næsten halveret på 10 år. Nu tegner der sig en bred politiske opbakning til at lette tilgangen til førtidspension.

Høje-Taastrup dropper talegenkendelse

20. november 2017  | HK Kommunal

Talegenkendelse som hjælp i sagsbehandlingen blev ikke den succes, som Høje-Taastrup Kommune havde håbet på. Så nu stopper it-projektet.

Se alle nyheder