Arbejdsgivere lever ikke op til aftale

05. marts 2015  |  Nordjylland  |

HK Kommunal Nordjylland vil i dialog med kommunale ledelser om manglende uddannelsesplaner, lød det på generalforsamlingen 4. marts.

600 deltog i generalforsamlingen hos HK Kommunal Nordjylland

-Det er overenskomstbrud!

Så kontant var meldingen fra formanden for HK Kommunal Nordjylland, Brian Andersen, da fagforeningen holdt generalforsamling i Aalborg 4. marts.

Han anklagede de kommunale arbejdsgivere for ikke at leve op til overenskomstens regler om, at ansatte skal have skriftlige planer for deres efteruddannelse.

En spørgeundersøgelse, som HK Kommunal Nordjylland har lavet blandt 2.000 medlemmer, viser, at færre end fire ud af ti får lavet uddannelsesplaner.

-Det er selvfølgelig ikke godt nok, sagde Brian Andersen til de 600 deltagere i generalforsamlingen.

-Målet er, at alle får de kompetenceudviklings-planer, som overenskomsten siger, de skal have. Faktisk bryder arbejdsgiverne vores aftale, og vi kunne tage en sag på det, hvis vi ville. Men vi tror, at vi kommer længere med dialog og samarbejde, sagde formanden.

Han bebudede, at fagforeningen planlægger en turné rundt til ledelserne i de nordjyske kommuner.

-Vi vil tale med ledelserne om, hvordan vi kan gøre det bedre, men også om hvilke uddannelseskrav der stilles til fremtidens HK’ere i kommuner og region.

Brian Andersen, formand for HK Kommunal Nordjylland

Formand Brian Andersen

-Tag ansvar for arbejdsmiljøet
Også arbejdsmiljøet på de kommunale og regionale kontorer fik knoppede ord med på vejen.

-Vi oplever, at flere og flere bliver sygemeldt med stress. Hvorfor er det sådan, spurgte Brian Andersen og forsøgte selv at give et svar:

Nedskæringer rammer direkte ned i den faglige stolthed og det får nogle til at arbejde sig selv ned for at holde service og kvalitet, mente han og appellerede til ansatte selv tager ansvar for arbejdsmiljøet:

-Det er ikke jeres ansvar, når nedskæringer betyder, at borgere ikke længere kan få den samme service og kvalitet. Ansvaret er og bliver politikernes. I bliver nødt til at sige fra overfor ledelsen, når der er for mange arbejdsopgaver til for få ansatte. I bliver nødt til at arbejde efter reglerne, 37 timer om ugen - og ikke tage arbejde med hjem, når I fx er syge, som desværre er en trend, der breder sig.

-Du har også selv et ansvar for ikke at blive syg af at gå på arbejde. Og det ansvar hjælper vi tillidsvalgte og fagforening dig gerne med at forvalte, sagde Brian Andersen.

Han glædede sig dog over, at der med den nye overenskomst skal oprettes et rejsehold til at bistå arbejdspladserne med at skabe bedre arbejdsmiljø.

Næstformanden genvalgt
Som næstformand genvalgte generalforsamlingen enstemmigt Susanne Thorsø, der er HK-fællestillidsrepræsentant hos Aalborg Kommune.

Bestyrelsens medlemmer bliver valgt i kommunerne og Regionen. Som nyvalgte indtræder i bestyrelsen Vibeke Lydersen fra Aalborg Kommune og Pernille Bach fra Region Nordjylland, hvor de afløser Joan Foldager og Annie Heilesen, der ønskede at fratræde.