HK Stat: Bliv ikke siddende til taburetten under jer vælter

05. marts 2015  |  Sjælland  |

Bekymrende, at HK’erne i staten ikke afser tid til uddannelse, mener HK Stats sektorformand.

Statsansatte HK’ere, der bliver ledige, er ikke i målgruppen for en særlig indsats. De har for mange kompetencer, men har de nok til at skaffe sig ind på arbejdsmarkedet igen?

Det tvivler HK Stat Sjællands sektorformand, Estrid Husen, på. Derfor opfordrede hun - endnu en gang - indtrængende sine medlemmer til seriøst at overveje mulighederne for efteruddannelse og kompetenceudvikling, da sektoren havde generalforsamling tirsdag aften.

- I skal kompetenceudvikle, mens I er i arbejde. Og I skal selv tage initiativet. Vent ikke på, at jeres ledere eller chefer kommer og opfordrer jer. Bliv ikke siddende til taburetten under jer vælter, tilføjede Estrid Husen.

Hun undrer sig over, at mulighederne ikke bruges i stort omfang, fordi der bliver måske brug for nye kompetencer i takt med, at de statslige arbejdspladser bliver centraliseret. Intet tyder på, at der bliver flere statslige arbejdspladser til HK’ere. Og hvis I ikke udvikler jer, bliver jeres arbejdspladser overtaget af akademikerne, advarede hun.

Valg af tillidsfolk

Sektorformand Estrid Husen taler på generalforsamlingen 3. marts 2015

I sin beretning gennemgik Estrid Husen årets arrangementer og mange arbejdspladsbesøg og dvælede især ved den store indsats, som HK-klubber og tillidsrepræsentanter gør på arbejdspladserne.

- Omdrejningspunktet for den faglige indsats er klubber og tillidsfolk. Det er jer, der kender de lokale forhold. I HK bakker vi op og støtter, men det er jer selv, der må tage initiativet, understregede hun.

Derfor opfordrede hun også indtrængende til, at der bliver valgt tillidsrepræsentanter på arbejdspladser, hvor der ikke allerede er. - Det sikrer medindflydelse, og vi ved, at på arbejdspladser med tillidsfolk er løn- og arbejdsvilkårene bedre end på arbejdspladser uden, påpegede hun.

En af årets skuffelser havde netop været den manglende vilje til at vælge tillidsrepræsentanter. Selv på en arbejdsplads, hvor der var en kandidat, afslog kollegaerne at gennemføre et valg, “fordi det går jo meget godt uden,” lød begrundelsen.

- Det er som om, at man holder hinanden nede i stedet for at holde hinanden oppe. Det er ikke godt for trivsel og lønudvikling, mener Estrid.

Generationsskifte

Tak til de afgående bestyrelsesmedlemmer - Sofie Janning Hansen, Poul Sørensen og Ulla Svanlundh

To HK-veteraner, Ulla Svanlundh og Poul Sørensen, forlod bestyrelsen, idet de har forladt arbejdsmarkedet. En tredje veteran, Connie B. Nielsen, blev valgt til næstformand, hvor hun afløser Sofie Janning Hansen, der har valgt at koncentrere sig om familien.

Nyvalgt til bestyrelsen blev Anette Stang Pedersen fra Statsforvaltningen, Lars Frederiksen fra Køge Handelsskole og Heidi Juhl Pedersen fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, hvilket repræsenterer et generationsskifte i bestyrelsen for den statslige sektor.

Stat Efteruddannelse

flere nyheder