-Vi skal være mere synlige

05. marts 2015  |  Nordjylland  |

HK’erne i staten skal gøre mere opmærksom på sig selv som faggruppe, lød det på generalforsamlingen i HK Stat Nordjylland 4.marts

200 deltog i generalforsamlingen hos HK Stat Nordjylland.

-Vi skal ikke anses for at være dem, der bare udfører arbejdsopgaver, ingen andre tager sig af. Vi vil anerkendes som de kompetente fagpersoner, vi er.

Det slog formanden for HK Stat Nordjylland, Mette Lyndgaard Pedersen, fast, da fagforeningen holdt generalforsamling 4. marts.

-Vi står i et dilemma mellem omverdenens opfattelse af HK’ernes arbejdsopgaver i staten og vores egen, sagde hun og refererede til en dyre-fabel, hvor stæren ikke kunne beslutte sig, da der blev delt sangstemmer ud. Derfor fik den evne til at imitere andre fugle.

-Vi vil ikke have dét prædikat som faggruppe. HK’ere er selvstændige, kompetente medarbejdere med analytiske evner og organisatorisk forståelse. Vi kan arbejde selvstændigt og navigere i en politisk organisation, slog hun fast overfor de 200 deltagere i generalforsamlingen.

-Derfor skal vi blive meget bedre til at synliggøre os selv som faggruppe, sagde Mette Lyndgaard Pedersen og erkendte, at HK-opgaverne er så mangfoldige, at det kan være svært at sætte ord på:

-Vi husker betegnelsen ”blæksprutte” fra stillingsannoncer. Men vi skal gøre det konkret, når vi beskriver vores arbejdsopgaver.

Mere efteruddannelse
Faglighed handler om kompetencer og uddannelse, men ofte mangler motivationen til at tage kurser, mente hun.

-Det kan skyldes, at der mangler hænder til at tage arbejdsopgaverne, mens man er væk, og at det derfor bliver uoverskueligt at tage af sted. Derfor arbejder vi på at påvirke vores arbejdsgivere, så der gives rum og mulighed for efteruddannelse, oplyste formanden for HK Stat Nordjylland.

Mette Lundgaard Pedersen

Mette Lyndgaard Pedersen

Statsarbejdspladser i hele landet
-Vi slås for at bevare vores statslige arbejdspladser i landsdelen, men også for at få flere, slog Mette Lyndgaard Pedersen fast.

HK Stat Nordjylland tog i 2012 initiativ til et bredt lokalt samarbejde om at udvikle en vision for at udflytte statslige arbejdspladser fra hovedstaden til provinsen. Efter to nordjyske visionskonferencer, har initiativet spredt sig ud over landet. I februar i år blev foreningen ”Staten i hele Danmark” stiftet med det formål at udvikle visionen og påvirke den politiske proces.

Med i ledelsen - og medstifter - af den nye forening er tidligere formand for HK Stat Nordjylland Jette Videnkjær, der fik ros af generalforsamlingen for sin indsats.

-HK Nordjylland er med i ”Staten i hele Danmark”, fordi det er vigtigt at skærpe den politiske bevågenhed på statslige arbejdspladser i provinsen, sagde Mette Lyndgaard Pedersen, og understregede, at HK Stat Nordjylland også står helt bag HK’s indsats for at få tilført flere ressourcer til fx Ankestyrelsen, Arbejdstilsynet og Fødevarestyrelsen.

Næstformanden genvalgt
Generalforsamlingen genvalgte enstemmigt næstformanden Nanna Sahl, der er ansat hos Tinglysningsretten i Hobro.

Nyvalgt til bestyrelsen blev Gitte Nyquist, EUC Nord, mens der var genvalgt til Merete Heiden og Karin Nesheim, begge Aalborg Universitet.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK