Vil give Ryanair modstand

06. marts 2015  |  Nordjylland  |

Hvis flyselskabet etablerer sig uden overenskomst i Aalborg, er vi klar til sanktioner, sagde generalforsamlingen hos HK Privat Aalborg 5. marts.

Kirsten Estrup Madsen

Det vil ikke gå stille for sig, hvis det irske lavpris-flyselskab Ryanair etablerer sig uden overenskomst med ruter fra Aalborg Lufthavn.

Det slog formanden for HK Privat Nordjylland, Kirsten Estrup Madsen, fast, da fagforeningen holdt generalforsamling 5. marts i Aalborg.

Aalborg Lufthavn har tidligere bejlet til Ryanair om at etablere ruter fra lufthavnen.

-Hvis det sker uden, at flyselskabet overholder spillereglerne på det danske arbejdsmarked, så må en samlet fagbevægelse være klar med de sanktioner, det fagretslige system giver os, sagde hun til de godt 100 deltagere i generalforsamlingen.

Det irske flyselskab er på vej til at etablere sig i Københavns Lufthavn og afviser at indgå overenskomst med danske fagforeninger.

-Ryanair kommer til landet med arbejdsgivermetoder, vi troede hørte en svunden fortid til. Det er en fagforeningsfjendsk og ”vi alene vide”-holdning, som er fremmed for det danske arbejdsmarkedet, sagde Kirsten Estrup Madsen:

-Vores arbejdsmarked bygger netop på bindende, kollektive overenskomster og dertil et fagretsligt system til at rede uenigheder ud. Den model har vist sin styrke siden 1899 og har skabet et af de mest stabile arbejdsmarkeder i Europa.

-Selvfølgelig skal også Ryanair indordne sig under danske forhold, hvis de vil være her. Vi accepterer ikke social dumping, og at vores løn- og arbejdsforhold bliver underbudt, slog Kirsten Estrup Madsen fast.

Flere overenskomster
Netop de kollektive overenskomster er hovedhjørnestenen for fagforeningen, sagde hun, og oplyste, at der det seneste år er gjort en stor indsats for at indgå lokale overenskomster.

Således har fagforeningen fået sytten nye overenskomster med nordjyske virksomheder det seneste år.

-Det er desværre fortsat nødvendigt, at vi organiserer mindst halvdelen af en virksomheds HK-ansatte for at kunne kræve overenskomst. Derfor gør vi et stort arbejde for at afdække virksomheder, hvor vi opfylder kravet, ligesom vi har sat turbo på organiserings-indsatsen, sagde Kirsten Estrup Madsen i sin beretning.

Indsatsen indebærer blandt andet at arbejdspladsernes tillidsvalgte bliver styrket og at der skabes netværk for de forskellige faggrupper.

-Vi vender tilbage til ’fagforening classic’, hvor vi understøtter det nære fællesskab på arbejdspladsen med ressourcer, støtte og hjælp til, at kollegerne selv løser problemer og skaber forbedringer. Det understreger HK’s slogan om, at den enkelte er stærkere gennem sammenhold, sagde Kirsten Estrup Madsen.

Nyvalgt til bestyrelsen
Lars Hedelund fra Hobro blev nyvalgt til bestyrelsen, mens der var genvalg til Pia Quist Degn, Frederikshavn, Gunvor Sunesen, Hjørring, og Jorna Bennetsen, Thisted. Alle er valgt på generalforsamlinger i deres lokalområder.