Brug de sociale medier til at søge job

09. marts 2015

Hver femte dansker bruger de sociale medier til at søge job. Meget tyder på, at virksomhederne i stigende grad rykker deres rekruttering til de sociale medier, fordi de kan henvende sig mere fokuseret og direkte til kandidaterne i stedet for at få 200 ansøgninger. Få en stribe gode råd til jobsøgning på de sociale medier her.

Web, internet

Facebook, Twitter og LinkedIn

Du har sikkert allerede en Facebook-profil, og måske debatterer du også på Twitter. Generelt er de sociale medier eminente til at opbygge et stærkt netværk.

Men når det kommer til jobsøgning, er der ingen sociale medier, der overgår Linkedin. 19 % bruger LinkedIn, når de skal søge nyt job, viser en Megafon-undersøgelse lavet for Danske Medier. Så medmindre du allerede er grundigt og professionelt kørende på LinkedIn, er det klogt at lægge din indsats i at oprette eller videreudvikle din LinkedIn-profil. Brug vores lette guide til at komme i gang, og få nogle enkle tips til, hvordan du udvider dit netværk og profilerer din faglighed på LinkedIn.

Mange virksomheder lægger jobannoncer på LinkedIn. Du kan vælge at følge bestemte virksomheder og få alle deres jobannoncer og updates. Undersøg, hvad virksomhederne efterspørger, og brug det som inspiration til, hvad du skal fremhæve i din profil.

Du kan også gå skridtet videre og søge på mulige nye arbejdsgivere. Hvad brænder de for, hvad skriver de, hvilke faglige grupper deltager de i? Meld dig evt. ind i nogle af de samme grupper, og deltag i debatten. Husk at holde din profil levende. Opdater, hver gang du har nye erfaringer og kurser. Brug funktionen ’Share an update’ til at fortælle om de projekter, du har gang i. Husk også at like, dele og kommentere på andres updates.

Du kan melde dig ind i faglige grupper og på den måde vise, hvad du brænder for. Læg en plan for dine opdateringer, så du viser dig med jævne mellemrum og har en tydelig faglig profil. Når du er aktiv, er det lettere for dit netværk og kommende arbejdsgivere at få øje på dig. Det smarte ved LinkedIn er også, at du kan have et cv liggende åbent fremme, uden du dermed signalerer, at du er jobsøgende. Det gør det lettere, hvis du allerede har et job.

YouTube og blog

Hvis du kan lide at bruge lyd og billeder og har lyst til at gøre noget anderledes, kan du overveje at bruge en YouTube-konto som en del af din jobsøgning.

Et budskab går tit meget klart igennem, når det præsenteres med levende billeder.

Du kan også overveje en blog, hvor du skriver indlæg, som viser din faglige indsigt og dit engagement. Husk, at dine tekster skal være grundigt gennemarbejdede, og at stærke holdninger kan dele vandene.

Få flere gode råd om deenkelte sociale medier fra en ekspert i digital jobsøgning

Husk IKKE at:

• Gøre noget uovervejet på de sociale medier. Dine opdateringer og kommentarer kommer lynhurtigt vidt omkring.
  • Skrive dårligt om andre, f.eks. en tidligere arbejdsplads. Din kommende arbejdsgiver vil sandsynligvis identificere sig med din tidligere arbejdsgiver – ikke dig.
  • Sprede dig over alt for mange medier. Hellere gøre det godt og med friskt, opdateret indhold på få, udvalgte medier.

Læs mere om at forbedredit digitale fodspor

Like din egen fyring!

En tidligere digital chef i DBU har på Kommunikationsforum.dk fortalt, hvordan han efter sin fyring har brugt de sociale medier og aktiveret sit netværk – bl.a. ved hjælp af en såkaldt infografik.

Se den lærerige case

Sociale medier er attraktive for virksomhederne

Når virksomhederne søger nye medarbejdere, har de sociale medier en særlig styrke. Det er nemlig her, de såkaldt ’passive jobsøgende’ findes. Alle de dygtige personer, der måske er godt tilfredse i deres nuværende jobs og derfor ikke har profiler liggende på de almindelige jobsites. Endnu en grund til at opdatere din profil på de sociale medier – i det mindste på LinkedIn.

Jobsites slår stadig de sociale medier

Selv om 19 % af danskerne bruger LinkedIn til at søge job, vælger 54 % af danskerne at bruge de traditionelle jobsites eller jobportaler, når de bliver ledige eller søger nye udfordringer, viser Megafon-undersøgelsen.

Brug HK Jobportalen

På HK Jobportalen under HK Jobbørs kan du få din egen agent til at holde øje med det job, du gerne vil have. Du fortæller, hvad du er interesseret i. Så får du en mail, når en jobannonce matcher dine ønsker. Du kan oprette flere cv’er i systemet og knytte en jobagent til hver af dem. På den måde kan du målrettet og professionelt søge forskellige typer jobs samtidig.

Gå til HK Jobportalen

Er du ledig?

Så er du automatisk med i HK Jobportalen, når du opretter dit cv på Jobnet. Få et par tip til dit Jobnet-cv

Kilder: Jobzonen.dk, Kommunikationen.dk, Jobbank.dk, Randstad.dk, License2work.dk, Kommunikationsforum.dk