Det kræver uddannelse at beholde jobbet

10. marts 2015  |  Østjylland  |

Det er ikke længere nok bare at være ”HK’er”. Arbejdsgiverne efterlyser også mange af de kompetencer, som akademikere har. Derfor skal HK’erne på skolebænken, hvis de fortsat skal være attraktive på arbejdsmarkedet.

En sekretær, der kan projektstyre, en jobkonsulent med socialfaglig uddannelse eller en bogholder med en analytisk efteruddannelse.  Med andre ord et mix af HK’ere og akademikere.

Samfundet udvikler sig med hastige skridt, og HK-området er ingen undtagelse. Derfor sætter HK Østjylland nu fokus på, hvad HK’erne skal kunne for at være attraktive på arbejdsmarkedet om fem år.

- Vi kan se hver eneste dag, at medlemmer kommer til kort, når de skal kæmpe om arbejdspladser med akademikerne. Som HKer uddannet for bare 10 år siden, kan man i mange tilfælde ikke nok, hvis man ikke har efteruddannet sig. Og det skal vi have gjort noget ved, lyder det fra konsulent Kristian Sørensen.

Derfor arrangerer HK Østjylland en uddannelsesdag på Skanderborghus den 14. april fra kl. 8-12. Her vil Skanderborgs borgmester Jørgen Gaarde (S), HR Manager på Kamstrup A/S Michael Stubbe og personalechef Runa Brøchner fra Skanderborg Kommune give deres bud på, hvordan arbejdsmarkedet ser ud om fem år, og hvilke kompetencer HKerne skal have.

- Det er en dag for både ledere og HKere, for vi tror på, at det er vigtigt at det ikke kun er de ansatte, der har fokus på efter- og videreuddannelse. Lederne skal også være opmærksomme på, at de kan gøre en indsats for at opkvalificere de dygtige medarbejdere, som de allerede har ansat, siger Kristian Sørensen.

Uddannelsesdagen byder desuden på et møde med uddannelsesinstitutioner, der kan vejlede om kompetencekurser og gøre deltagerne skarpe på, hvilke kompetencer der bliver behov for i den enkeltes job om fem år.

- Målet for os er at sikre, at alle deltagere går fra uddannelsesdagen med sin egen plan over, hvilke kompetencer der skal opnås, hvordan de bliver opnået, og hvilke muligheder der er for finansiering gennem fonde og offentlige tilskud, siger Kristian Sørensen.

Tilmelding og mere info om Fremtidens kompetencedag

Efteruddannelse Job og uddannelse Kompetencer

FLERE LOKALE