Mekonomen: Fra fastlåste forhandlinger til nye perspektiver

10. marts 2015  |  Midt

Før julen 2014 bekendtgjorde Mekonomen, at aktiviteterne i Danmark ville blive skåret markant ned. Efter den dårlige nyhed fulgte endnu dårligere forhandlinger med arbejdsgiveren, inden organisationsforhandlinger og aktiviteter for medlemmerne af HK endelig gav nye perspektiver på tingene.

- Vi havde nogle forhandlingsmøder med Mekonomen, hvor arbejdsgiveren med det samme gjorde klart, at der ikke var noget ekstra at hente for medarbejderne i forhold til deres opsigelse. Fra HK’s side arbejdede vi blandt andet på at få hentet medarbejderrepræsentanter ind i forhandlingerne, fordi de har indsigt, indsigelser og gode ideer at bidrage med i forhold til at forhandle nogle ekstra goder hjem til de opsagte medarbejdere, fortæller faglig konsulent Bettina Larsen, HK Handel Midt, der var med om forhandlingsbordet, hvor hendes kollega Søren Guldborg Hansen var mødeleder.

- Da vi havde fået kontaktet fire medlemmer fra forskellige afdelinger af Mekonomen rundt i landet, holdt vi et formøde med dem, så vi kunne få en snak om, hvad de gerne ville have med forhandlingerne omkring fritstillinger, fratrædelsesgodtgørelser, hjælp til uddannelse osv.

Tre ugers selvvalgt uddannelse

Hvor forhandlingerne med arbejdsgiveren havde været meget lidt konstruktive, så fulgte der nogle mere positive forhandlinger mellem Dansk Erhverv og HK + 3F:

- Der var ikke tale om nogen reel forhandling med Mekonomen, der ikke ville noget ekstra for medarbejderne. Mekonomen skal dog roses for at gøre rigtigt meget ud af eleverne, som virksomhederne fandt nye muligheder til, så de kunne færdiggøre deres uddannelser.

- Til gengæld oplevede vi nogle mere positive organisationsforhandlinger med Dansk Erhverv, der kom på banen, fordi vi havde gjort indsigelse mod, at Mekonomen havde overtrådt varslingsreglerne ved massefyringer, og fordi en arbejdsmiljørepræsentant var blevet opsagt. Vi blev enige med Dansk Erhverv om at sætte fokus på medarbejdernes mulighed for tre ugers selvvalgt uddannelse, uanset om de var sagt op eller skulle blive i Mekonomen.

KvikStart, regler, kontrakter og fælles dagsorden

- Med et overblik over situationen og nogle ekstra muligheder for medarbejderne i Mekonomen, kunne vi nu invitere dem til KvikStarts-forløb, a-kasse møde og sætte en fælles dagsorden sammen med dem. Det blev en positiv oplevelse for os alle. For medlemmerne var det en mulighed for at mødes og lufte de frustrationer, som de naturligvis havde i forhold til deres situation, fortæller Bettina Larsen, der oplevede, at medlemmerne var glade for aktiviteterne:

- Vi havde valgt at tage Henrik Pabst fra Tietgen og Britta Appel, HK’s uddannelsesambassadør, med, så de kunne fortælle medlemmerne om deres muligheder for at vælge uddannelse. Vi gennemgik reglerne for ledige, efterløn osv., og vi fik gennemgået forhandlingerne med arbejdsgiveren og Dansk Erhverv, så medlemmerne havde fået hele historien. Og samtidig tilbød vi at kigge medarbejdernes kontrakter igennem, fordi flere af dem pludselig var ansat i det svenske hovedfirma i stedet. Hvad betød det i forhold til deres tidligere kontrakter osv.?, fortæller Bettina, der sluttede mødet af med en opfordring:

- ”I har nogle rettigheder – brug dem, så I kan komme videre…”, lød vores opfordring, der samtidig blev fulgt op med en understregning af, at medlemmerne skal henvende sig og bruge os, når de har brug for det. Vi, for vores del, holder selvfølgelig øje med, hvad der sker på virksomheden og i den her sag, og vi taler med medlemmerne, så vi hele tiden er opdaterede på deres situation.

Fyret Opsigelse

kontakt os på
tlf. 70 11 45 45

eller online her:

Kontakt HK Midt

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer