Flere aktive medlemmer flytter grænser

11. marts 2015  |  HK Service Hovedstaden  |  Dorte Schmidt

HK Service Hovedstaden kan ikke alene igen i år melde om medlemsfremgang. Afdelingen har også flere fagligt aktive end nogen sinde før. Og det giver resultater.

Foto: Lars Bertelsen

49 nye overenskomster. 98 nye tillidsrepræsentanter og 38 nye arbejdsmiljørepræsentanter. En medlemsfremgang på godt 1.000 erhvervsaktive medlemmer i løbet af de sidste tre år. Hertil kommer 1.200 nye medlemmer fra Post & Kommunikation, der er fusioneret med HK Service Hovedstaden

Det er bare nogle få af de mange gode resultater, som afdelingsformand René Knudsen kunne berette om på HK Service Hovedstadens generalforsamling den 26. februar.

Over 25.000 medlemmer

- Det betyder, at afdelingen igen har over 25.000 medlemmer. Samtidig er flere af vores medlemmer dækket af overenskomster end nogensinde før. Da jeg blev formand i 2008 var det kun halvdelen af medlemmerne, der havde en overenskomst. I dag er to tredjedele af medlemmerne dækket. Det kan vi godt være stolte af, sagde René Knudsen.

Afdelingen har over 700 overenskomster, hvoraf halvdelen forhandles af afdelingens faglige sekretærer sammen med de tillidsvalgte.

Interaktiv generalforsamling

Ligesom resten af den papirløse generalforsamling blev beretningen serveret i en interaktiv form, så deltagerne flere gange fik brug for deres smartphones eller tablets.

Deltagerne blev blandt andet sendt på Facebook for at hjælpe bestyrelsen med at beslutte, hvem der skulle have årets Organiserpris, lige som de flere gange blev bedt om at udfylde elektroniske spørgeskemaer om for eksempel en prioritering af generalforsamlingens udtalelser.

På den måde fik afdelingen også svar på, hvilke typer af netværk, deltagerne gerne ville være med i, og om de var interesseret i at deltage i som aktivister i fremtidige kampagner.

Flere aktivister

- Som noget nyt er vi begyndt at arbejde mere aktivistisk. Ved at samtænke kommunikation, organisering og aktivisme, skaber vi større opmærksomhed. Det var så stor en succes, at vi nu har etableret en udviklingsafdeling, hvor organisere og kommunikations- og kampagnemedarbejdere skal arbejde tæt sammen, forklarede afdelingsformanden.

Han opfordrede samtidig alle til at følge med på afdelingens side på Facebook, som er i dag hovedkanalen for de daglige nyheder.

Flere fastholdes

Under debatten var flere inde på, at afdelingen ikke kun skulle koncentrere sig om at organisere nye medlemmer, men også sørge for at fastholde de medlemmer, der allerede er med i organisationen.

Det fik René Knudsen til at understrege, at afdelingen bruger rigtig mange ressourcer på at fastholde medlemmer.

- Vi er rigtig gode til at fastholde medlemmer. Det er derfor, vi har medlemsfremgang. Men det er vigtigt finde den rigtige balance. Vi skal både arbejde med fastholdelse og samtidig have aktiviteter, der tiltrækker nye medlemmer. Det er til gavn for os alle, for vi er som bekendt kun stærke, hvis vi repræsenterer så mange som muligt, fastslog han.

Udtalelser

Generalforsamling vedtog følgende udtalelser:

Dagpenge
Tilbud til arbejdsgiverne: En fælles DI-overenskomst
Ryanair skal have kamp til stregen
Den nye formand for LO skal samle en OK Hovedorganisation

Læs også