Kun få seniorjob i private virksomheder

11. marts 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

De ni frikommuner har i næsten to år haft mulighed for, at private virksomheder kan få tilskud til at ansætte ledige i seniorjob. Alligevel er kun 12 ud af knap 500 seniorjob oprettet uden for kommunerne.

Private virksomheder har siden 1. juli 2013 kunnet ansætte en erfaren medarbejdere og samtidig få et tilskud på 136.000 kr., men kun få har benyttet sig af det. Ifølge en rundspørge, Kommunalbladet har foretaget, er kun 12 borgere i dag ansat i seniorjob på det private område. 461 andre har et kommunalt seniorjob i de ni frikommuner, som er omfattet af særreglen om privat ansættelse.

Da Vejle Kommune i november 2012 indsendte en ansøgning om at få lov til at formidle seniorjob i private virksomheder som et supplement til de obligatoriske kommunale seniorjob, var det ellers med en klar forventning om, at det private erhvervsliv kunne hjælpe med at aflaste kommunens sociale forpligtelse på dette område. I dag er 67 borgere i Vejle i seniorjob i kommunen, men kun tre af dem arbejder i en privat virksomhed.

Vejle Kommune er en af de i alt ni kommuner, der er med i det igangværende frikommuneforsøg, og det var i det regi, at man søgte om tilladelse til også at kunne formidle seniorjob i private virksomheder på den betingelse, at såvel virksomheden og den ledige var med på ideen. Folketinget gav tilladelsen med virkning fra 1. juli 2013, og reglen er, at når en ansøgning fra én frikommune er godkendt, gælder den med det samme for de andre deltagere i frikommuneforsøget. I de øvrige otte frikommuner forekommer der kun privat seniorjob-ansættelse i to. Seks borgere i Odense og en i Viborg har seniorjob i private virksomheder.

To forklaringer på få job

Ifølge Christoffer Aagaard Melson (V), formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Vejle Kommune, er der især to forklaringer på, at kun få borgere har fået seniorjob i private virksomheder:

- Vi har forsøgt at få folk i private seniorjob, men der er hovedsagelig to grunde til, at det ikke er gået så godt. For det første at man indførte den midlertidige arbejdsmarkedsydelse, som en del ledige hellere ville modtage - i stedet for at tage et job, de måske var lidt usikre på. Den anden grund er, at frikommuneforsøget oprindeligt kun løb til udgangen af 2015. Og folk, der valgte et seniorjob i en privat virksomhed, var derfor kun sikret dette job frem til dette tidspunkt, siger Christoffer Aagaard Melson.

Han beklager, at meldingen om en forlængelse af frikommuneforsøget først kom sent i 2014.

- Jeg kan godt forstå, at mange slet ikke overvejede muligheden for et seniorjob i det private, når udsigten var, at det kun kunne vare måske et år eller halvandet år frem. Mange har nok tænkt, at det var mere sikkert at vælge et seniorjob i det offentlige, så de var sikret dette frem til, at de skulle gå på pension.

Fakta om frikommuner og seniorjob

Forsøget med frikommuner gik i gang i sommeren 2012 og skulle i første omgang vare til udgangen af 2015, men Folketinget besluttede i december at forlænge forsøgsperioden til den 30. juni 2017. Ud over Vejle er frikommunerne: Fredensborg, Fredericia, Gentofte, Gladsaxe, Odense, Odsherred, Vesthimmerland og Viborg.

Muligheden for et seniorjob omfatter alle, der har betalt til efterlønsordningen. De har krav på et job i en kommune i op til fem år, hvis deres ret til dagpenge udløber, før de kan gå på efterløn. Tidspunktet for, hvornår du kan gå på efterløn,afhænger af din alder, og det bliver løbende justeret. I øjeblikket skal man mindst være 60½ år.

Ledig Løntilskud Efterløn A-kasse Arbejdsmarked Senior HR, økonomi, it og stab

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

hk.dk/aktuelt

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK