-Moderne slavehandel at tvinge ansatte til deltid

11. marts 2015  |  Nordjylland  |

Det er helt urimeligt svært at finde fuldtidsjob i detailbranchen, lød kritikken, da HK Handel Nordjylland holdt generalforsamling.

Kate Ziegler

En arbejdstid på 37 timer om ugen er en uopnåelig drøm for mange ansatte i detailhandelen, og det fik skarp kritik, da HK Handel Nordjylland holdt generalforsamling 10. marts.

-Alt for mange butiksansatte får tilbudt 20 timers arbejde om ugen og forventes at tage ekstra timer for at kunne leve af lønnen. Det er dybt urimeligt, og jeg vil gå så langt, som at kalde det moderne slavehandel, sagde formand Kate Ziegler til de halvt hundrede deltagere i generalforsamlingen.

Hun erkendte, at lange åbningstider - og tidspunkter midt på dagen med kun få kunder - giver butikkerne en udfordring med bemandingen.

-Men det kan ikke være rigtigt, at ansatte ikke kan få et job, de kan leve af. Det bliver en kæmpe opgave til overenskomstforhandlingerne i 2017 at tænke nye måder at planlægge arbejdstiden på, hvis vi ikke skal blive et fag med arbejdende fattige, sagde Kate Ziegler.

Hold kvaliteten i uddannelsen
-Politikerne lovede os, at reformen af erhvervsuddannelserne var en kvalitetsreform. Alligevel er der nu tanker om at sænke niveauet i detailhandelsuddannelsen, sagde Kate Ziegler.

Hun refererede politiske initiativer fra bl.a. handelsskolerne, der ønsker at sænke kravene til grundfag, fordi de er bange for ikke at kunne få elever med de højere krav.

-Vi vil ikke være med til at gøre detailhandelsuddannelsen til en discount-uddannelse, slog Kate Ziegler fast og ønskede, at virksomhederne tager flere elever i praktik.

-Virksomhederne må påtage sig et større ansvar for at uddanne fremtidens medarbejdere. Der stilles større krav til ansatte, så derfor må virksomhederne også investere i, at alle kan få en god uddannelse, sagde hun.

Branchen plaget af fyringer
HK Handel Nordjylland måtte i 2014 sætte ind med hjælp til medlemmer, der blev ramt af butikslukninger og fyringsrunder.

Det var fx tilfældet ved masseafskedigelser i Dansk Supermarked, lukning af Metro-varehuset i Aalborg, konkurser i Tæppeland og Blockbuster og lukkede Telenor-butikker. Og ikke mindst den spektakulære konkurs i olievirksomheden OW Bunker.

-For den enkelte er det forfærdeligt at miste jobbet, uanset om virksomheden lukker eller indskrænker medarbejderstaben. Derfor tager HK de medlemmer, der mister jobbet, i hånden, sagde Kate Ziegler.

Således har fagforeningen iværksat hjælp til nyopsagte og har bl.a. medvirket til efteruddannelse og uddannelsesvejledning til fyrede Metro-medarbejdere. For de konkursramte medarbejdere i OW Bunker holdt HK Handel Nordjylland orienteringsmøder og udregnede individuelle krav til Lønmodtagernes Garantifond.

-Fra medlemmerne har vi fået stor ros for vores indsats. Det har vist os, at det har stor betydning, når vi handler hurtigt med hjælp og støtte til medlemmerne, sagde HK Handels Nordjyllands formand.

Nye i bestyrelsen
Tina Falk Mathiassen (Hobro) og Lisette Bell Enevoldsen (Thisted) er nyvalgte til bestyrelsen i deres lokalområder, hvor de afløser henholdsvis Gyde Andersen og Peter Skriver Nielsen, der begge ikke ønskede genvalg.

Genvalg var der til Annette Oehlenschlæger (Aalborg), Randi Offersøy (Frederikshavn) og Ane Thomsen (Hobro).

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK