Hver 10. er i gang med at videreuddanne sig

12. marts 2015  |  HK Stat  |

Videreuddannelse

I november 2014 fortalte HK’eren Brian Dyg i HK Statbladet om sine to masteruddannelser. Mindre kan gøre det, vil de fleste nok mene. Foto: Nils Lund Pedersen

Tæt på 9 ud af 10 HK’ere i staten er ikke i gang med en kompetencegivende uddannelse, og færre end hver 8. forventer at komme i sving inden for det næste år. Nu vil HK Stat give medlemmerne bedre overblik over mulighederne for at blive dygtigere og få papir på det.

Videreuddannelse har i årtier været udråbt til specielt de administrative HK’eres redning på arbejdsmarkedet. Langtfra alle følger dog parolen.

Kun 11 procent er for tiden i gang med en kompetencegivende uddannelse (videreuddannelse). Og godt hver 8. – 12 procent – forventer at tage kompetencegivende uddannelse inden for det næste år. Op mod hver anden har ikke nogen opdateret plan for egen uddannelse. En årligt opdateret uddannelsesplan er ellers en del af overenskomsten i staten.

Det viser en stor undersøgelse, foretaget af Friis Analyse for HK Stat. 1.538 medlemmer har svaret. Svarene fortæller også, at langt de færreste tidligere har gennemført kompetencegivende uddannelse i form af fx en akademiuddannelse, en diplomuddannelse eller en masteruddannelse. Altså uddannelser, som giver adgang videre i uddannelsessystemet. Og som man får de såkaldte ECTS-point for.

Op mod hver 3. har taget en hel eller dele af en akademiuddannelse. En akademiuddannelse giver adgang til at fortsætte på diplomniveau. Det har 15 procent af deltagerne i undersøgelsen gjort.

Arbejdsgiverne står ikke i vejen

Det ser ikke ud til at være mangel på penge eller velvilje hos  arbejdsgiverne, der afholder nogen fra at videreuddanne sig:   Kun en ud af 20 (5,2 procent) angiver afslag fra ledelsen som grunden til, at de ikke er i gang i gang med en uddannelse. 12 procent må klare sig uden ny viden, fordi der ikke er penge på arbejdspladsens budget. Og 7 procent kommer ikke på videreuddannelse, fordi der ikke er mulighed for at sætte en vikar ind, mens de er væk.

Hvad er så den afgørende forhindring? Det er først og fremmest private forhold, der afholder en stor del af HK’erne fra videreuddannelse. Og så alderen: Enten er man for ung og nyuddannet – eller også føler man sig for gammel og tæt på pensionsalderen. Og den følelse får nogle meget tidligt:

51-årig: Det er for sent

- Er nået en alder (51), hvor man føler, at det er for sent. Og vil efteruddannelse overhovedet give mig andet end et øget arbejdspres, fordi jeg så kan få et større ansvar? For lønnen stiger sandsynligvis ikke, skriver en af deltagerne i undersøgelsen.

Der kan dog være både penge og karriere i at tage kompetencegivende uddannelse. Det viser undersøgelsen. 44 procent oplyser, at de har fået højere løn eller tillæg efter deres kompetencegivende uddannelse. Hver 4. har fået sig et nyt job efter at have dygtiggjort sig.  Og det er aldrig hverken for tidligt eller for sent at uddanne sig, siger Peter Raben, næstformand i HK Stat.

Fagforeningen vil nu med afsæt i uddannelsesundersøgelsen give medlemmerne bedre overblik over mulighederne for efter- og videreuddannelse, fortæller næstformanden.

Det er aldrig for sent at videreuddanne sig